۱۳۸۷ اردیبهشت ۹, دوشنبه

اخبار شبكه بهداشت و درمان شهرستان دير

بيش از 36 هزار سي‌سي خون طي 4 ساعت در دير اهدا شد
مسؤول اكيپ سيار سازمان انتقال خون بوشهر گفت: به مناسبت هفته سلامت و بنا به درخواست شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير، با استقرار اكيپ سيار سازمان انتقال خون بوشهر، 36 هزار و 450 سي‌سي خون در اين شهر اهدا شد.
محمود شيباني روز جمعه مورخ 23/1/87 در گفتگو با روابط عمومي شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير افزود: از اين مقدار خون اهدايي، انواع فراورده‌هاي خوني شامل پكسل، پلاسما، كرايو و پلاكت تهيه و در اختيار مراكز درماني و بيماران خاص نظير تالاسمي،‌دياليز، هموفيلي و سرطاني قرار مي‌گيرد.
وي اظهار داشت: واحدهاي خوني اهدايي در بخش ويروس‌شناسي پايگاه انتقال خون از نظر بيماري‌هاي هپاتيت C و B ، ايدز و سفليس مورد آزمايش قرار مي‌گيرند و نتايج آن به آدرس اهداكنندگان خون ارسال مي‌گردد.
شيباني وضعيت اهداي خون در دير را مطلوب عنوان كرد و گفت: مردم اين شهر استقبال بسيار گسترده‌اي در زمان استقرار اكيپ سيار خون‌گيري داشته‌اند ولي به دليل محدوديت زماني در نگهداري خون‌هاي دريافتي امكان‌ پذيرش از همه آنان نبود و فقط 81 نفر از آنها پذيرش شدند.
گفتني است شهرستان دير با جمعيتي بالغ بر 60 هزار نفر فاقد پايگاه انتقال خون مي‌باشد و مردم خواهان احداث و استقرار پايگاه ثابت خون‌گيري در اين شهرستان هستند چرا كه به گفته آنان، استقرار اكيپ‌هاي سيار به مناسبت‌هاي مختلف جواب‌گوي حجم عظيم درخواست‌هاي مردم نيست.

اولين نشست مطبوعاتي مدير شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير
به مناسبت هفته سلامت، ‌اولين نشست مطبوعاتي مدير شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير برگزار شد.
اين نشست كه در مورخ 23/1/87 با حضور جمعي از خبرنگاران شهرستان دير در محل سالن اجتماعات شبكه و مركز بهداشت برگزار گرديد. مدير شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير با اشاره به نقش حساس و خطير خبرنگاري، خواستار تعامل بيشتر خبرنگاران با شبكه و مركز بهداشت شد.
دكتر عليزاده‌رضويان با ارايه عملكرد شبكه و مركز بهداشت در سال 86،‌آن را مطلوب عنوان كرد و افزود: اين شبكه در سال گذشته در بخش بهداشت و درمان، چه در زمينه تهيه تجهيزات و چه در زمينه عمراني با مساعدت ويژه رياست محترم دانشگاه شاهد رشد چشمگيري بوده‌است.
وي گفت: راه‌اندازي آزمايشگاه مواد مخدر، راه‌اندازي داروخانه شبانه‌روزي،‌تكميل و راه‌اندازي راديولوژي مركز خدمات سلامت حضرت مهدي (عج) دير، تجهيز و راه‌اندازي واحد هاري، راه‌اندازي پايگاه اورژانس 115 جاده‌اي دوراهك، انجام طرح‌هاي مختلف بهداشتي همچون واكسيناسيون هپاتيت B متولدين 68 و 69 ، تنظيم خانواده، مراقبت‌هاي كودكان و مادران، اجراي عمليات سم‌پاشي، و مه‌پاشي برعليه بيماري سالك در مناطق بردخون،‌آبدان، بردستان و لمبدان از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته است.
مدير شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير، انجام عمليات اجرايي تكميل بيمارستان دير و احداث 6 واحد مسكوني جنب مركز خدمات سلامت دير را از برنامه‌هاي عمراني سال 87 اين شبكه دانست.
دكتر عليزاده‌رضويان در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر وضعيت قرنطينه دير گفت: مبادي ورودي و خروجي اين بندر به علت كمبود نيروي متخصص در پست قرنطينه به صورت مطلوب كنترل نمي‌شود و ملواناني كه از طريق بندر دير به كشورهاي حاشيه خليج‌فارس مسافرت مي‌كنند به صورت سرپايي معاينه مي‌شوند.
وي مشكلات پيش روي شبكه و مركز بهداشت را عدم برخورداري اين شهر از بيمارستان عنوان كرد و افزود: احداث بيمارستان يك كار زيربنايي است كه با عملياتي شدن آن بسياري از مشكلات مردم و خواسته‌هاي آنان مرتفع مي‌گردد.
وي درخصوص اقدامات انجام شده جهت تكميل بيمارستان دير پاسخ داد: بيمارستان دير جزو بيمارستان‌هاي مصوب است كه در سفر اول رياست محترم جمهوري به تصويب هيأت دولت رسيده‌است و سال 86 مبلغ 7 ميليارد ريال اعتبار اوليه براي تكميل و راه‌اندازي آن اختصاص يافته‌است و به زودي عمليات احداث ساختمان جديدد در همان محوطه شروع خواهد شد كه مجموعه دانشگاه علوم پزشكي به صورت ويژه مشغول پيگيري و انجام آن مي‌باشد.
در ابتداي اين نشست مسؤول روابط عمومي شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير هدف از برگزاري اين نشست را تعامل با خبرنگاران در حوزه اطلاع‌رساني عنوان كرد و افزود: اين نشست به مناسبت هفته سلامت و با رويكرد اطلاع‌رساني عملكرد شبكه و مركز بهداشت و اطلاع‌يابي از نقطه نظرات خبرنگاران برگزار شده‌است.

برپايي سفره‌هاي سلامتي در مدارس شهرستان دير
بيش از 1600 دانش‌آموز مقطع ابتدايي صبحانه سالم ميل كردند.
زهرا دريانورد دبير ستاد برگزاري هفته سلامت شهرستان دير گفت: به مناسبت هفته سلامت و در سومين روز از اين هفته كه به نام «سلامت، تغذيه و گروه‌هاي در معرض خطر» نامگذاري شده ا‌ست شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير اقدام به برپايي سفره سلامتي در مدارس روستايي جهت دانش‌آموزان مقطع ابتدايي نمود.
وي افزود: دراين مراسم تعداد 1650 دانش‌آموز در 39 مدرسه پاي سفره‌هاي سلامتي نشستند و صبحانه سالم ميل نمودند.
دبير ستاد برگزاري هفته سلامت، هدف از اين مراسم را معرفي تغذيه سالم به عنوان يك اصل مهم در سلامت روحي و جسمي عنوان كرد و بيان داشت:استفاده از خوراكي‌هاي با ارزش غذايي بالا مي‌تواند در پيشگيري از بيماري‌ها مؤثر باشد.
در اين مراسم كارشناسان و كاردانان بهداشت با تبيين نقش تغذيه در سلامتي افراد خواستار رعايت بهداشت و اصول تغذيه توسط دانش‌آموزان شدند.

مسابقات فوتسال جام سلامت
به مناسبت هفته سلامت مسابقات فوتسال ادارات شهرستان دير با حضور 7 تيم برگزار شد. در اين رقابت‌ها تيم‌هاي تأمين اجتماعي و شركت شيميايي متانول با شكست رقيبان خود به ديدار نهايي راه‌ يافتند.
در اين ديدار تيم تأمين اجتماعي در ضربات پنالتي با نتيجه 3 بر صفر به پيروزي رسيد و عنوان قهرماني را از آن خود كرد.
در بازي رده‌بندي نيز تيم شبكه و مركز بهداشت با غلبه بر نيروي مقاومت بسيج سپاه به مقام سوم دست يافت.

زنگ سلامت در مدارس دير نواخته شد.
زنگ سلامت به طور همزمان روز يكشنبه در 125 مدرسه شهرستان دير، نواخته شد.
مدير شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير در آييني كه در مدرسه نمونه دولتي پسرانه شهداي بندر دير برگزار شد گفت: دانش‌آموزان مخاطبان اصلي پيام‌رسانان بهداشت در هفته سلامت مي‌باشند كه نقش مهمي در انتقال مفاهيم آموزشي و بهداشتي به خانواده‌ها و جامعه دارند.
دكتر عليزاده‌رضويان افزود: با توجه به شعار امسال سازمان جهاني بهداشت كه :حفاظت از سلامت در برابر تغييرات آب و هوايي» عنوان شده است چشم‌انداز جهان را در دورنماي پيشگيري از تخريب محيط زيست و رعايت اصول و موازين بهداشتي دانست.
وي اظهار داشت:‌آلودگي و تخريب محيط زيست منجر به تغييرات آب و هوايي مي‌گردد كه اين تغييرات سبب حوادث طبيعي به دور از انتظار در زمان و مكان مناسب خود مي‌شود.
وي تغييرات به وجود آمده در محيط را زمينه ايجاد بيماري‌هاي بازپديد و نوپديد عنوان كرد و خواستار رعايت كليه اصول و موازين بهداشتي در جامعه شد.
مدير شبكه و مركز بهداشت، حضور مديران و مسؤولين مختلف سازمان‌ها و ادارات را در اين آيين نشان‌دهنده همكاري‌هاي بين‌بخشي براي حفظ هرچه بيشتر سلامت جامعه عنوان كرد.
در ادامه مدير آموزش و پرورش شهرستان دير نيز حفظ سلامت را در گرو دو مقوله پيشگيري عنوان كرد و بيان داشت: تضمين درصد بالايي از سلامت جامعه ناشي از پيشگيري است و هميشه پيشگيري مقدم بر درمان بوده است.
سيدعلي پاكنژاد افزود: مقوله پيشگيري هم به فرد و هم به جامعه برمي‌گردد و بايد بسترسازي لازم در اين زمينه انجام شود كه دانش‌آموزان با رعايت بهداشت مي‌توانند در ايجاد و ارتقاي فرهنگ سلامت نقش‌آفرين باشند.
امام جمعه شهرستان نيز در سخناني اظهار داشت: با توجه به تأكيد دين مبين اسلام به مقوله سلامت و حاكم بودن احكام اسلام در كشور، جهان شاهد پيشتازي و نوآوري دانشمندان جوان ايراني در پروژه‌هاي مرتبط با سلامتي است.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسيني افزود: هيچ پيشرفتي در جامعه بدون افراد سالم محقق نمي‌شود و عمل به دستورهاي اسلام بخش عمده سلامت را تأمين مي‌كند.
در اين آيين دانش‌آموزان به ارايه مقاله با موضوع سلامت و اجراي سرود پرداختند.

سفيران حوزه سلامت دير با شهيدان تجديد ميثاق كردند.
پرسنل شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير در اولين روز از هفته سلامت با حضور در گلزار شهداي گمنام اين شهر با آرمان‌هاي بلند آن عزيزان و امام راحل تجديد ميثاق نمودند.
در اين مراسم مسؤول روابط عمومي شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير گفت: هدف نظام سلامت عزت و سربلندي ايران اسلامي است كه همانا آرمان شهيدان و امام راحل است.
ناظميان‌پور، امنيت و سلامت را دو مؤلفه اصلي رشد و پيشرفت جامعه دانست و افزود: پيشرفت‌هاي حاصله در كشور و نظام سلامت نتيجه امنيت ايجاد شده توسط شهيدان است و ما امروز با شهيدان پيمان مي‌بنديم كه در راستاي اين مهم گام برداريم.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسيني اما جمعه دير نيز ضمن تقدير از تلاش‌هاي پرسنل شبكه و مركز بهداشت در عرصه سلامت جامعه افزود: بي‌شك تلاش‌ها و فعاليت‌هاي شما در عرصه سلامت جامعه در راستاي اهداف و آرمان‌هاي بلند شهيدان است.
وي گفت: امروز پيشرفت‌هاي علمي و تكنولوژي كه در كشور اتفاق مي‌افتد حاصل خون شهيدان است كه با جانفشاني و ايثار، از اسلام و تماميت ارضي كشور دفاع نمودند تا اينك فضاي لازم جهت توليد علم و نوآوري‌هاي علمي در كشور مهيا گردد و جامعه در رفاه و سلامتي باشد.
در ادامه با گل‌افشاني مزار شهدا و قرائت فاتحه ياد شهيدان گرامي داشته شد.
گفتني است شهرستان دير داراي 114 شهيد، 5 جاويدالاثر، 672 جانباز و 16 آزاده مي‌باشد.


هیچ نظری موجود نیست: