۱۳۸۷ اردیبهشت ۷, شنبه

اخبار شبكه بهداشت و درمان شهرستان دير

پايگاه اينترنتي شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير راه‌اندازي شد
همزمان با روز ملي بهداشت محيط وب‌‌سايت شبكه مركز بهداشت شهرستان دير راه‌اندازي شد.
با راه‌اندازي اين سايت كاربران اينترنت مي‌توانند از طريق آدرس ‌www.dphc.ir به پايگاه اطلاع‌رساني شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير دست يابند.
در اين سايت علاوه بر اخبار و گزارش‌هاي مربوط به شبكه و مركز بهداشت، مطالب آموزشي – بهداشتي در خصوص انواع بيماري‌ها، بهداشت مادر و كودك، بهداشت محيط و حرفه‌اي، بهداشت مدارس و بهداشت روان به همراه عكس به كاربران ارايه مي‌شود.

شن‌هاي ساحل دير مجسمه شدند
مسابقه ساخت مجسمه‌هاي شني به مناسبت دهه بهداشت محيط با حضور جمعي از دانش‌آموزان مقطع راهنمايي شهرستان دير در ساحل شني اين بندر برگزار شد.
اين برنامه كه به همت شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير و همكاري آموزش و پرورش اين شهر به مناسبت دهه بهداشت محيط در ساحل شني بندر دير برگزار گرديد تعداد 56 دانش‌آموز در قالب 14 تيم با هم به رقابت پرداختند كه در پايان تيم كلاس اول مدرسه حافظ رتبه نخست و تيم‌هاي مدارس شهدا و انديشه به ترتيب دوم و سوم شدند. اين برنامه با استقبال جمع كثيري از شهروندان روبرو شد و بازديدكنندگان ضمن تشكر از شبكه و مركز بهداشت خواستار برگزاري مجدد اين‌گونه برنامه‌ها براي عموم مردم شدند.

فعال‌ترين مدرسه در دهه بهداشت محيط
مدرسه راهنمايي حافظ شهر دير بيشترين همكاري با شبكه و مركز بهداشت داشته‌است.
مسؤول واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير با اعلام اين مطلب افزود: مدرسه راهنمايي حافظ با اجراي برنامه‌هايي از قبيل همايش نقش دانش‌آموزان در ارتقاي بهداشت محيط، جشنواره مجسمه‌سازي، مسابقه بادبادك‌ها و بازديد از نمايشگاه عملكرد واحد بهداشت محيط، بيشترين همكاري را با شبكه و مركز بهداشت داشته‌است.
مهندس حسن فخرايي پاك‌سازي محوطه شاهزاده ابوالقاسم و عطرافشاني مزار شهيدان را در اولين روز اربعين حسيني از ديگر برنامه‌هاي اين مدرسه در دهه بهداشت محيط دانست و اظهار داشت: اين برنامه كه با استقبال پرشور دانش‌آموزان اجرا شد مورد تقدير شهروندان و زايرين قرار گرفت.
وي ضمن تقدير از مدير، معاون و مربي پرورشي مدرسه حافظ كه نقش مهمي در اجراي برنامه‌هاي بهداشتي ايفا نمودند از حضور فعال دانش‌آموزان اين مدرسه و همچنين شهرداري‌هاي دير، آبدان و بردخون و تعاوني لنجداران سفاري دير به سبب مساعدت و همكاري با شبكه و مركز بهداشت تقدير نمودند.

تجليل از پاكبانان دير
به مناسبت يازدهم اسفند روز ملي بهداشت محيط، همايش بزرگ تجليل از پاكبانان شهرستان دير با حضور قشر عظيم خادمان نظافت شهري و جمعي از مسؤولين اجرايي شهر در سالن فرهنگ دير برگزار شد.
در اين مراسم دكتر عليزاده‌رضويان مدير شبكه و مركز بهداشت گزارشي اجمالي از فعاليت‌هاي شبكه و مركز بهداشت در دهه بهداشت محيط ارايه داد.
وي به نقش پاكبانان در توسعه سلامتي اشاره كرد و افزود: پاكبانان گرانقدرترين سرمايه‌هاي بهداشت محيط شهري‌اند و آنها با تلاش‌هايشان از تحميل هزينه‌هاي سنگين درمان به جامعه پيشگيري مي‌كنند.
امام جمعه دير نيز در اين همايش با اشاره‌ به نقش اسلام در ترويج فرهنگ بهداشت و سلامتي اظهار داشت: سلامتي و رعايت بهداشت همواره مورد توجه اسلام بوده‌است و ائمه معصومين(ع) همواره در اين زمينه نكات راهبردي و اصولي تذكر مي‌دادند.
شهردار آبدان نيز در همايش تجليل از پاكبانان شهرستان دير گفت: پاكبانان نقش مهمي در سلامتي و توسعه فرهنگ بهداشت دارند.
حيدر حاجيان به نقش بهداشت در جامعه اشاره كرد و افزود: فرهنگ بهداشت در هر جامعه‌اي ابتدا از خانواده شروع مي‌شود و خانواده‌ها مي توانند با رعايت بهداشت محيط مروج اين فرهنگ باشند.
وي تفكيك زباله‌ها در محل توليد را در راستاي توسعه فرهنگ بهداشت محيط دانست و اضافه كرد: با اين كار علاوه بر كمك به پاكبانان در جمع‌آوري زباله‌ها، امكان بازيافت زباله‌ها نيز ميسر مي‌گردد.
در پايان از شهرداران و پاكبانان با اهداي لوح سپاس و جوايزي تقدير شد، همچنين ياد و خاطره مرحومان سركوهي و بردستاني از پاكبانان و نيرو‌هاي خدمات شهري بندر دير گرامي داشته‌شد.

دهه بهداشت محيط در دير
به مناسبت دهه بهداشت محيط برنامه‌هاي مختلفي در سطح شهرستان دير اجرا شد.
مسؤول بهداشت محيط و حرفه‌اي شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير در اين خصوص اظهار داشت: به مناسبت گراميداشت دهه بهداشت محيط برنامه‌هاي مختلفي از قبيل تقدير از بهورزان نمونه، بازرسين نمونه بهداشت محيط، پاكبانان نمونه، شوراي اسلامي فعال شهر و روستا در زمينه بهداشت محيط و جمع‌آوري و دفع بهداشتي زباله، درج عملكرد واحد بهداشت در هفته‌نامه‌هاي محلي، برگزاري مسابقات آموزشي، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي جهت صنوف و مراجعين به خانه‌هاي بهداشت و مراكز بهداشتي درماني، برگزاري و فعال نمودن شوراهاي بهداشتي، برپايي چادر اطلاع‌رساني با همكاري جمعيت هلال‌احمر، چاپ اطلاعيه، پمفلت، پلاستيك جمع‌آوري زباله، تهيه پلاكارد و نصب در معابر عمومي و ... در سطح شهرستان دير اجرا شد.
مهندس حسن فخرايي برگزاري جشنواره بادبادك‌ها و مجسمه‌سازي، كلاس‌هاي آموزشي، مسابقات نقاشي، دوچرخه‌سواري و پاكسازي كليه مدارس با همكاري آموزش و پرورش دير و بردخون را از برنامه‌هاي ويژه دانش‌آموزان در اين دهه عنوان كرد و افزود: با توجه به نقش بي‌بديل دانش‌آموزان در ارتقاي سطح بهداشت محيط جامعه، ‌رعايت مسايل بهداشت محيط از سوي دانش‌آموزان و تميز نگه داشتن محيط تحصيلي علاوه بر تأثير مثبت بر ميزان يادگيري و افزايش علاقه‌مندي به كسب دانش، باعث ايجاد و اشاعه فرهنگ بهداشت در جامعه مي‌شود.
وي همچنين ضمن تقدير از شهرداران، دهياران و شوراهاي اسلامي شهر و روستا، پاكسازي ساحل و خيابان‌هاي شهر دير و سطح روستاها را از ديگر برنامه‌هاي شبكه و مركز بهداشت در اين دهه دانست و خواستار تداوم همكاري آنان در برنامه‌هاي بهداشتي شد.

هفته مبارزه با سرطان در دير
برنامه‌هاي آموزشي راه‌هاي پيشگيري از بيماري سرطان در دير اجرا شد.
به مناسبت هفته مبارزه با بيماري سرطان، شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير در راستاي معرفي و اهميت بيماري سرطان و راه‌هاي پيشگيري از آن، اقدام به اجراي برنامه‌هاي مختلفي از قبيل برگزاري جلسات و كارگاه‌هاي آموزشي راه‌هاي پيشگيري از اين بيماري، انجام راهپيمايي دانش‌آموزان با شعار «با ورزش سالم بمانيم»، اجراي طرح غربال‌گري پيشگيري از بيماري سرطان در مردان و زنان، تهيه تراكت و پلاكارد و نصب در معابر عمومي، برگزاري مسابقه نقاشي با حضور 200 دانش‌آموزا و ايجاد نمايشگاه از آثار نقاشي آنان در مجتمع فرهنگي هنري نفت دير، توزيع تغذيه سالم «نان، پنير و خيار» براي 200 نفر از دانش‌آموزان مدرسه سوره بندر دير نمود.

تغذيه سالم در جدال با سرطان
دانش‌آموزان مدرسه سوره دير به مناسبت هفته پيشگيري از بيماري سرطان تغذيه سالم دريافت كردند.
به منظور ترويج فرهنگ استفاده از غذاهاي با ارزش تغذيه‌اي و نقش آنها در پيشگيري از بيماري سرطان، شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير در مورخ 14/11/86 ميان‌وعده غذايي سالم حاوي نان، پنير و خيار و به صورت بسته‌بندي بهداشتي در اختيار 200 نفر از دانش‌آموزان مدرسه سوره دير قرار داد. در همين روز نيز تعدادي از دانش‌آموزان به همراه معلمان خود با حمل پارچه‌نوشته‌هايي در خصوص بيماري سرطان به صورت نمادين در خيابان معلم شهر دير راهپيمايي كردند.

دير، در اولين پنج‌شنبه اسفندماه
به مناسبت روز ملي سلامت مردان برنامه‌هاي ويژه‌اي از سوي شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير اجرا شد.
در روز پنج‌شنبه دوم اسفندماه كه به عنوان روز ملي سلامت مردان نامگذاري شده‌است برنامه‌هاي ويژه‌اي براي سلامت اين قشر از جامعه در دير اجرا شد كه از جمله اين برنامه‌ها سخنراني كاردانان و كارشناسان بهداشتي در مدارس، تهيه و توزيع مطالب آموزشي در قالب پوستر، پمفلت و كتابچه اطلاعاتي در مورد برخي از بيماري‌ها كه شيوع بيشتري در بين مردان دارد،‌آموزش مراجعين به خانه‌هاي بهداشت و مراكز بهداشتي درماني و تهيه پلاكارد براي اطلاع عموم، مي‌باشد.
جامعه مردان با توجه به اينكه بيشتر در معرض عوامل خطرساز شغلي و محيطي و حتي روحي و رواني قرار دارد نيازمند آن است تا به طور وسيع‌تر و همه جانبه در حيطه ارايه خدمات بهداشتي قرار گيرند كه اولين پنج‌شنبه اسفندماه بهانه‌ايست كه به اين قشر از گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه پرداخته شود.

اجراي طرح معاينه رايگان سرطان در دير
طرح معاينه پيشگيري از سرطان در مردان و زنان در دير اجرا شد.
مسؤول بيماري‌هاي غيرواگير شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير گفت: در اجراي اين طرح، معاينات سرطان پروستات براي مردان بالاي 50 سال و سرطان سينه در زنان به مدت يك هفته در مراكز بهداشتي درماني دير اجرا شد.
حوا كاظمي افزود: در راستاي اين طرح و همچنين به مناسبت هفته مبارزه با بيماري سرطان جلسه آموزشي روش‌هاي پيشگيري از اين بيماري براي صد نفر از والدين دانش‌آموزان مدرسه سوره برگزار گرديد.
وي با اعلام اينكه بيماري سرطان سومين عامل مرگ و مير افراد در كشور است، بر لزوم برنامه‌ريزي براي پيشگيري و آموزش عموم مردم در خصوص اين بيماري تأكيد كرد.

هیچ نظری موجود نیست: