۱۳۸۷ اردیبهشت ۷, شنبه

طرح بسيج سلامت نوروزي

به منظور نظارت بر بهداشت محيط مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي و اماكن عمومي و ارتقاي امنيت مواد غذايي در ايام نوروزي طرح بسيج سلامت نوروزي از اول اسفند ماه سال 86 لغايت 15 فروردين 87 به مدت 45 روز توسط واحدهاي بهداشت محيط و حرفه‌اي در سطح استان با حضور 103 نفر از پرسنل اجرا شد.
نتايج دستاوردهاي اين طرح در استان به طور خلاصه عبارتند از:
- تعداد كل بازديدهاي انجام شده ازمراكز تهيه و توزيع مواد غذايي 8340 ، اماكن عمومي 1618 و اماكن بين راهي 179 مورد
- تعداد موارد معرفي مختلف به دادگاه در مراكز و اماكن فوق‌الذكر 172 مورد
- تعداد مراكز و اماكن غيربهداشتي تعطيل شده 23 مورد
- تعداد مراكز و اماكن بهداشتي شده در طول اجراي طرح 425 مورد
- تعداد موارد نمونه‌برداري از مواد غذايي 115 مورد
- مقدار مواد غذايي فاسد، كثيف و معدوم شده 1906 مورد
ضمناً در راستاي همكاري با ستاد تسهيلات سفر استان حدود 7340 ليتر صابون مايع و 500 ليتر مواد گندزدا براي استفاده در اماكن عمومي و بين‌راهي و پارك‌ها با هماهنگي ستاد تسهيلات سفر شهرستان‌ها توزيع گرديد. همچنين تعداد 40000 كيسه زباله در بين مسافرين نوروزي توزيع شد.

اطلاعيه

از سوي دفتر كارآفريني دانشگاه اطلاعيه‌اي به شرح زير صادر شد
به اطلاع مي‌رساند براساس نظرات بسياري از دانشمندان عرصه بازآفريني سازماني و ارزش آفريني در اقتصاد شبكه‌اي، يكي از روش‌هاي متناسب‌سازي دانش فارغ‌التحصيلان با نيازهاي واقعي جامعه و نيز تازه نگه داشتن نظام آموزشي‌اي كه مناسب حال و آينده باشد به ويژه در رشته‌هايي كه از كار علمي كمتري برخوردارند، انجام دوره‌هاي كارورزي مي‌باشد تا دانايي و توانايي آنها با همديگر و هر دو در خدمت آحاد جامعه و نظام سلامت قرار گيرد لذا اين دانشگاه از سازمان‌ها و واحدهايي كه در حوزه بهداشت و سلامت در بخش خصوصي و دولتي فعاليت دارند و آمادگي جذب كارورز با شرايط زير مي‌باشند دعوت به همكاري مي‌كند:
1- طول دوره كارورزي 11 ماه مي‌باشد.
2- پرداخت كمك‌هزينه كارورزي براي مقاطع تحصيلي به شرح زير مي‌باشد:
- براي مقاطع كارداني 50% حداقل حقوق و دستمزد تعيين شده توسط شوراي عالي كار
- براي مقاطع كارشناسي 70% حداقل حقوق و دستمزد تعيين شده توسط شوراي عالي كار
- براي مقاطع كارشناسي ارشد و بالاتر 90% حداقل حقوق و دستمزد تعيين شده توسط شوراي عالي كار
3- 50% كمك هزينه مذكور توسط مجري طرح «وزارت كار و امور اجتماعي» و 50% باقيمانده توسط واحد پذيرنده به عنوان كمك هزينه كارورزي به كارورز پرداخت مي‌شود و براي مناطق محروم مصوب هيأت دولت سهم مجري طرح از كمك هزينه تعيين شده 70% مي‌باشد.
ضمناً در صورت وجود هرگونه ابهام با كارشناس كارآفريني دانشگاه در معاونت توسعه مديريت و منابع مراجعه نماييد.

نخستين مركز فوق‌تخصصي جراحي قلب و آنژيوگرافي در بوشهر آغاز به كار كرد


نخستين مركز فوق‌تخصصي جراحي قلب و آنژيوگرافي در بيمارستان بنت‌الهدي بوشهر روز چهارشنبه 21/1/87 در آييني آغاز به كار كرد.
رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر در اين آيين گفت: راه‌اندازي اين مركز از مصوبات سفر نخست استاني رييس جمهوري و هيأت دولت به استان بوشهر است كه در زميني به مساحت 540 مترمربع و زيربناي 950 مترمربع احداث شده‌است.
دكتر عبدالعلي ابراهيمي افزود: براي ساخت و تجهيز اين مركز 80 ميليارد ريال از محل منابع دراختيار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، استانداري و كمك‌هاي وزارت نفت هزينه شده‌است.
وي اظهار داشت: اين مركز شامل اتاق عمل جراحي قلب، آي‌سي‌يو، پست آي‌سي‌يو، آنژيوگرافي، پست آنژيوگرافي، درمانگاه فوق‌تخصصي قلب، امكانات تست ورزش و آكوكارديوگرافي است.
دكتر ابراهيمي گفت: فقدان مركز فوق‌تخصصي جراحي قلب و آنژيوگرافي در استان بوشهر باعث شده بود تا پيش از اين بيماران براي دريافت اين خدمات به استان‌هاي همجوار و پايتخت مراجعه كنند.
وي اضافه كرد: همچنين در سفر دوم استاني هيأت دولت به استان بوشهر 20 ميليارد ريال به بخش بهداشت و درمان اين دانشگاه اختصاص يافته است.
دكتر ابراهيمي گفت: اين مبلغ در زمينه تكميل پايگاه‌هاي امداد جاده‌اي، بيمارستان و مركز تخصصي جراحي قلب هزينه خواهد شد.
آقاي افراشته استاندار بوشهر نيز در اين آيين اظهار اميدواري كرد مردم هر روز شاهد به نتيجه رسيدن خدمات دولت در راستاي پاسخگويي به مطالبات خود در استان باشند.

اخبار شبكه بهداشت و درمان شهرستان جم

افتتاح ساختمان جديد شبكه بهداشت و درمان شهرستان جم
به مناسبت ايام‌ا... دهه مبارك فجر ساختمان جديد شبكه بهداشت و درمان شهرستان جم به لطف خداوند متعال و با همت و تلاش پيگير سرپرست شبكه و با حضور جناب آقاي دكتر حيدري معان توسعه مديريت و منابع دانشگاه، فرماندار شهرستان جم و جمعي از مسؤولان ادارت و نهادهاي انقلابي اين شهرستان افتتاح شد.

بازديد معاون توسعه مديريت و منابع دانشگاه از مركز بهداشتي درماني اميرالمؤمنين (ع) جم
آقاي دكتر حيدري معاون توسعه مديريت و منابع دانشگاه طي بازديدي از مركز بهداشتي درماني اميرالمؤمنين (ع) جم در جريان مسايل و مشكلات بهداشتي درماني اين شهرستان و مشكلات پرسنل قرار گرفت. وي براي حل مشكلات مطرح شده توضيحاتي ارايه كرد. همچنين جلسه پرسش و پاسخي با حضور دكتر حيدري، رييس شبكه، معاون شبكه و ديگر كاركنان در ساختمان جديد شبكه برگزار شد.

هفته سرطان
به مناسبت هفته سرطان (15-8 بهمن‌ماه) در شبكه بهداشت و درمان شهرستان جم اقدامات زير انجام گرفت:
1- برگزاري مسابقه فوتسال بين تيم شبكه بهداشت و درمان و منتخب ادارت شهرستان جم
2- برگزاري جشنواره غذاي سالم در دبيرستان دخترانه حضرت مريم
3- تعيين سه مركز بهداشتي درماني به منظور ارايه خدمات پيشگيري از سرطان
4- اطلاع‌رساني عمومي براي جلب مراجعين و شركت در غربالگري از طريق خانه‌هاي بهداشت
5- معاينه رايگان و آموزش سرطان‌هاي پستان و پروستات به مردم
6- برگزاري جلسات آموزشي براي دانش‌آموزان مدارس و عموم مردم
7- توزيع پمفلت و كتابچه تحرك بدني بين مراكز و خانه‌هاي بهداشت

كارگاه آموزشي پيشگيري از انتقال HIV و هپاتيت B و C
كارگاه آموزشي پيشگيري از انتقال HIV و هپاتيت B و C در تاريخ 29/11/86 با حضور 41 نفر از پزشكان، كارشناسان و كاردانان مراكز بهداشتي درماني برگزار گرديد. در اين كارگاه در خصوص مسايل زير توسط مدرسين توضيحات لازم ارايه شد:
1- كلياتي در خصوص عفونت HIV ، ايدز و هپاتيت B و C
2- پيشگيري از صدمات حين انجام مراقبت‌هاي روتين، اعمال جراحي، زنان و مامايي
3- پيشگيري از صدمات دندانپزشكي
4- روش‌هاي گندزدايي
5- پيشگيري ثانويه و تعاريف مربوطه
6- درمان پيشگيري ضد رتروويروسي

اخبار كوتاه شبكه بهداشت و درمان شهرستان جم
جلسه ثبت علت صحيح مرگ و مير

جلسه ثبت علت صحيح مرگ و مير در تاريخ 14/11/86 در سالن شبكه بهداشت و درمان با حضور پزشكان و كارشناسان و كاردانان مراكز بهداشتي درماني تشكيل گرديد.

جلسه ثبت مرگ و مير
جلسه مرگ و مير در تاريخ 16/11/86 در سالن كنفرانس بيمارستان جم با حضور متخصصان، پزشكان و پرستاران تشكيل گرديد. در اين جلسه آموزش‌هاي لازم توسط خانم دكتر جوانبخت پزشك مسؤول ثبت مرگ و مير شبكه جم ارايه شد.

معاينات دانش‌آموزان مقطع پايه اول دبيرستان
طرح كشوري معاينات پزشكي غربالگري دانش‌آموزان بدو ورود به مقطع اول دبيرستان از اول بهمن‌ سال 86 لغايت اسفند 86 در سطح شهرستان جم اجرا گرديد.

دهه مبارك فجر
به مناسبت ايام‌ا... دهه مبارك فجر پايگاه مقاومت اداري و كارگري سيدالشهدا شبكه جم فعاليت‌هاي زير را براي هرچه باشكوه‌تر نمودن اين دهه انجام داد:
1- شركت كاركنان در نمازخانه
2- گردهمايي اعضاي پايگاه و سخنراني پيرامون پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي مورخ 14/11/86
3- شركت اعضاي پايگاه مقاومت اداري و كارگري سيدالشهدا در ورزش صبحگاهي مورخ 16/11/86
4- شركت در مراسم راهپيمايي يوم‌ا... 22 بهمن

طرح حمايت تغذيه‌اي مادران باردار و شيرده
طرح حمايت تغذيه‌اي مادران باردار و شيرده با همكاري كميته امداد از مورخ 14/11/86 در شبكه جم انجام شد. 60 نفر از مادران باردار و شيرده تحت پوشش اين طرح قرار گرفته‌اند.

طرح تن‌سنجي كودكان زير 6 سال
طرح پژوهشي شاخص‌هاي تن‌سنجي به تعداد 270 نفر از كودكان زير 6 سال توسط كاردان مراكز بهداشتي درماني در بهمن‌ سال 86 در كليه مراكز بهداشتي درماني شهري، خانه‌هاي بهداشت و پايگاه بهداشتي انجام گرفت.

طرح ريزمغذي در زنان 45-15 سال
طرح تحقيقاتي بررسي ريزمغذي و آنمي فقرآهن در 15 نفر از زنان 45-15 سال شهرستان جم انجام گرديد.

كارگاه آنفلوآنزاي پرندگان
در راستاي ارتقاي سطح علمي بهورزان واحد مبارزه با بيماري‌ها اقدام به برگزاري كارگاه آموزشي يك روزه آنفلوآنزاي پرندگان نمود. اين كارگاه يك روزه كه در مورخه 5/12/86 با همكاري اداره دامپزشكي شهرستان در سالن شبكه بهداشت و درمان با حضور رييس اداره دامپزشكي دكتر بازيار و معاون وي و ديگر كاركنان اداره دامپزشكي برگزار شد، ‌درخصوص مسايل زير بحث و تبادل نظر شد:
1- تعريف آنفلوآنزاي پزندگان، علايم، تشخيص و ...
2- همكاري بهورزان با اداره دامپزشكي

برگزاري جلسه كارگروه سوانح و حوادث
جلسه كارگروه سوانح و حوادث غيرمترقبه شهرستان جم در تاريخ‌هاي 10 و 14/12/86 با حضور اعضاي ارزياب سوانح و حوادث و ستاد حوادث غيرمترقبه به منظور مديريت بحران در زلزله بيشتر از 6 ريشتر تشكيل شد. دراين جلسه، اعضا در خصوص شرح وظايف خود و چگونگي علمكرد در مواقع بحران سؤالاتي را مطرح كردند.

واكسيناسيون هپاتيت B
همزمان با سراسر كشور طرح كشوري واكسيناسيون هپاتيت B متولدين 69 از تاريخ 15/12/86 به مدت 10 روز در كليه مراكز بهداشتي درماني شهري، خانه‌هاي بهداشت و پايگاه بهداشتي انجام گرفت.

برگزاري يادواره شهداي حوزه مقاومت بسيج اداري و كارگري شهرستان جم
يادواره شهداي حوزه مقاومت بسيج اداري و كارگري شهرستان جم در تاريخ 16/12/86 در سالن سينما تربيت اين شهرستان با حضور مسؤولين ادارات و خانواده‌هاي محترم 5 شهيد اداري و كارگري با همكاري پايگاه مقاومت پالايشگاه وليعصر، پايگاه مقاومت توليد مناطق خشكي، پايگاه مقاومت بيمارستان توحيد، پايگاه مقاومت شبكه بهداشت جم و حوزه مقاومت بسيج شهيد تندگويان جم برگزار شد.

آموزش خواهران بسيجي
آموزش مقدماتي مرحله اول به همراه آموزش اسلحه به 20 نفر از خواهران بسيجي پايگاه مقاومت اداري شبكه بهداشت جم در تاريخ 4/12/86 با همكاري ناحيه مقاومت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي انجام شد.

كارگاه مراقبت‌هاي محيطي در برابر آنفلو‌آنزاي پرندگان
واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي شهرستان جم براي كاردانان و كارشناسان بهداشت محيط اقدام به برگزاري كارگاه يك روزه‌اي در مورخه 6/12/86 با عنوان مراقبت‌هاي محيطي در برابر آنفلو‌آنزاي پرندگان نمود.


دهه بهداشت محيط (11-2 اسفند)
فعاليت‌هاي انجام شده در دهه بهداشت محيط در شبكه بهداشت و درمان شهرستان جم:
1- برپايي همايش پاكبان و تجليل از اين قشر زحمتكش جامعه با حضور امام جمعه شهرستان
2- برگزاري مسابقه نقاشي با موضوعات بهداشتي بين كودكان و نوجوانان تحت پوشش كانون پرورش فكري كودكان
3- مكاتبه با امام جمعه شهرستان براي ايراد سخنراني در خصوص تبيين اهميت بهداشت محيط
4- توزيع ويژه‌نامه تهيه شده در واحد بهداشت محيط شبكه بين نمازگزاران جايگاه نماز جمعه، ادارات شهرستان و مراجعين به خانه‌هاي بهداشت
5- معرفي 4 مركز تهيه و توزيع مواد غذايي نمونه سطح شهرستان و نصب پلاكارد بر سردرب اين مراكز و اهداي لوح تقدير به متصديان مذكور
6- نظافت كوچه‌ها و معابر در روز 11 اسفند (توسط شهرداري)
7- تقدير از كاردانان و كارشناسان بهداشت محيط و حرفه‌اي شاغل در سطح شهرستان
8- نصب پلاكارد با موضوعات بهداشت محيط در نقاط پررفت و آمد و بر سردرب مراكز بهداشتي درماني
9- برگزاري آزمون ويژه بهداشت محيط در جايگاه نمازجمعه و اهداي جوايز به افراد برگزيده
10- هماهنگي با اداره آموزش و پرورش براي به صدا درآوردن زنگ بهداشت محيط

اخبار شبكه بهداشت و درمان شهرستان دير

پايگاه اينترنتي شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير راه‌اندازي شد
همزمان با روز ملي بهداشت محيط وب‌‌سايت شبكه مركز بهداشت شهرستان دير راه‌اندازي شد.
با راه‌اندازي اين سايت كاربران اينترنت مي‌توانند از طريق آدرس ‌www.dphc.ir به پايگاه اطلاع‌رساني شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير دست يابند.
در اين سايت علاوه بر اخبار و گزارش‌هاي مربوط به شبكه و مركز بهداشت، مطالب آموزشي – بهداشتي در خصوص انواع بيماري‌ها، بهداشت مادر و كودك، بهداشت محيط و حرفه‌اي، بهداشت مدارس و بهداشت روان به همراه عكس به كاربران ارايه مي‌شود.

شن‌هاي ساحل دير مجسمه شدند
مسابقه ساخت مجسمه‌هاي شني به مناسبت دهه بهداشت محيط با حضور جمعي از دانش‌آموزان مقطع راهنمايي شهرستان دير در ساحل شني اين بندر برگزار شد.
اين برنامه كه به همت شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير و همكاري آموزش و پرورش اين شهر به مناسبت دهه بهداشت محيط در ساحل شني بندر دير برگزار گرديد تعداد 56 دانش‌آموز در قالب 14 تيم با هم به رقابت پرداختند كه در پايان تيم كلاس اول مدرسه حافظ رتبه نخست و تيم‌هاي مدارس شهدا و انديشه به ترتيب دوم و سوم شدند. اين برنامه با استقبال جمع كثيري از شهروندان روبرو شد و بازديدكنندگان ضمن تشكر از شبكه و مركز بهداشت خواستار برگزاري مجدد اين‌گونه برنامه‌ها براي عموم مردم شدند.

فعال‌ترين مدرسه در دهه بهداشت محيط
مدرسه راهنمايي حافظ شهر دير بيشترين همكاري با شبكه و مركز بهداشت داشته‌است.
مسؤول واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير با اعلام اين مطلب افزود: مدرسه راهنمايي حافظ با اجراي برنامه‌هايي از قبيل همايش نقش دانش‌آموزان در ارتقاي بهداشت محيط، جشنواره مجسمه‌سازي، مسابقه بادبادك‌ها و بازديد از نمايشگاه عملكرد واحد بهداشت محيط، بيشترين همكاري را با شبكه و مركز بهداشت داشته‌است.
مهندس حسن فخرايي پاك‌سازي محوطه شاهزاده ابوالقاسم و عطرافشاني مزار شهيدان را در اولين روز اربعين حسيني از ديگر برنامه‌هاي اين مدرسه در دهه بهداشت محيط دانست و اظهار داشت: اين برنامه كه با استقبال پرشور دانش‌آموزان اجرا شد مورد تقدير شهروندان و زايرين قرار گرفت.
وي ضمن تقدير از مدير، معاون و مربي پرورشي مدرسه حافظ كه نقش مهمي در اجراي برنامه‌هاي بهداشتي ايفا نمودند از حضور فعال دانش‌آموزان اين مدرسه و همچنين شهرداري‌هاي دير، آبدان و بردخون و تعاوني لنجداران سفاري دير به سبب مساعدت و همكاري با شبكه و مركز بهداشت تقدير نمودند.

تجليل از پاكبانان دير
به مناسبت يازدهم اسفند روز ملي بهداشت محيط، همايش بزرگ تجليل از پاكبانان شهرستان دير با حضور قشر عظيم خادمان نظافت شهري و جمعي از مسؤولين اجرايي شهر در سالن فرهنگ دير برگزار شد.
در اين مراسم دكتر عليزاده‌رضويان مدير شبكه و مركز بهداشت گزارشي اجمالي از فعاليت‌هاي شبكه و مركز بهداشت در دهه بهداشت محيط ارايه داد.
وي به نقش پاكبانان در توسعه سلامتي اشاره كرد و افزود: پاكبانان گرانقدرترين سرمايه‌هاي بهداشت محيط شهري‌اند و آنها با تلاش‌هايشان از تحميل هزينه‌هاي سنگين درمان به جامعه پيشگيري مي‌كنند.
امام جمعه دير نيز در اين همايش با اشاره‌ به نقش اسلام در ترويج فرهنگ بهداشت و سلامتي اظهار داشت: سلامتي و رعايت بهداشت همواره مورد توجه اسلام بوده‌است و ائمه معصومين(ع) همواره در اين زمينه نكات راهبردي و اصولي تذكر مي‌دادند.
شهردار آبدان نيز در همايش تجليل از پاكبانان شهرستان دير گفت: پاكبانان نقش مهمي در سلامتي و توسعه فرهنگ بهداشت دارند.
حيدر حاجيان به نقش بهداشت در جامعه اشاره كرد و افزود: فرهنگ بهداشت در هر جامعه‌اي ابتدا از خانواده شروع مي‌شود و خانواده‌ها مي توانند با رعايت بهداشت محيط مروج اين فرهنگ باشند.
وي تفكيك زباله‌ها در محل توليد را در راستاي توسعه فرهنگ بهداشت محيط دانست و اضافه كرد: با اين كار علاوه بر كمك به پاكبانان در جمع‌آوري زباله‌ها، امكان بازيافت زباله‌ها نيز ميسر مي‌گردد.
در پايان از شهرداران و پاكبانان با اهداي لوح سپاس و جوايزي تقدير شد، همچنين ياد و خاطره مرحومان سركوهي و بردستاني از پاكبانان و نيرو‌هاي خدمات شهري بندر دير گرامي داشته‌شد.

دهه بهداشت محيط در دير
به مناسبت دهه بهداشت محيط برنامه‌هاي مختلفي در سطح شهرستان دير اجرا شد.
مسؤول بهداشت محيط و حرفه‌اي شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير در اين خصوص اظهار داشت: به مناسبت گراميداشت دهه بهداشت محيط برنامه‌هاي مختلفي از قبيل تقدير از بهورزان نمونه، بازرسين نمونه بهداشت محيط، پاكبانان نمونه، شوراي اسلامي فعال شهر و روستا در زمينه بهداشت محيط و جمع‌آوري و دفع بهداشتي زباله، درج عملكرد واحد بهداشت در هفته‌نامه‌هاي محلي، برگزاري مسابقات آموزشي، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي جهت صنوف و مراجعين به خانه‌هاي بهداشت و مراكز بهداشتي درماني، برگزاري و فعال نمودن شوراهاي بهداشتي، برپايي چادر اطلاع‌رساني با همكاري جمعيت هلال‌احمر، چاپ اطلاعيه، پمفلت، پلاستيك جمع‌آوري زباله، تهيه پلاكارد و نصب در معابر عمومي و ... در سطح شهرستان دير اجرا شد.
مهندس حسن فخرايي برگزاري جشنواره بادبادك‌ها و مجسمه‌سازي، كلاس‌هاي آموزشي، مسابقات نقاشي، دوچرخه‌سواري و پاكسازي كليه مدارس با همكاري آموزش و پرورش دير و بردخون را از برنامه‌هاي ويژه دانش‌آموزان در اين دهه عنوان كرد و افزود: با توجه به نقش بي‌بديل دانش‌آموزان در ارتقاي سطح بهداشت محيط جامعه، ‌رعايت مسايل بهداشت محيط از سوي دانش‌آموزان و تميز نگه داشتن محيط تحصيلي علاوه بر تأثير مثبت بر ميزان يادگيري و افزايش علاقه‌مندي به كسب دانش، باعث ايجاد و اشاعه فرهنگ بهداشت در جامعه مي‌شود.
وي همچنين ضمن تقدير از شهرداران، دهياران و شوراهاي اسلامي شهر و روستا، پاكسازي ساحل و خيابان‌هاي شهر دير و سطح روستاها را از ديگر برنامه‌هاي شبكه و مركز بهداشت در اين دهه دانست و خواستار تداوم همكاري آنان در برنامه‌هاي بهداشتي شد.

هفته مبارزه با سرطان در دير
برنامه‌هاي آموزشي راه‌هاي پيشگيري از بيماري سرطان در دير اجرا شد.
به مناسبت هفته مبارزه با بيماري سرطان، شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير در راستاي معرفي و اهميت بيماري سرطان و راه‌هاي پيشگيري از آن، اقدام به اجراي برنامه‌هاي مختلفي از قبيل برگزاري جلسات و كارگاه‌هاي آموزشي راه‌هاي پيشگيري از اين بيماري، انجام راهپيمايي دانش‌آموزان با شعار «با ورزش سالم بمانيم»، اجراي طرح غربال‌گري پيشگيري از بيماري سرطان در مردان و زنان، تهيه تراكت و پلاكارد و نصب در معابر عمومي، برگزاري مسابقه نقاشي با حضور 200 دانش‌آموزا و ايجاد نمايشگاه از آثار نقاشي آنان در مجتمع فرهنگي هنري نفت دير، توزيع تغذيه سالم «نان، پنير و خيار» براي 200 نفر از دانش‌آموزان مدرسه سوره بندر دير نمود.

تغذيه سالم در جدال با سرطان
دانش‌آموزان مدرسه سوره دير به مناسبت هفته پيشگيري از بيماري سرطان تغذيه سالم دريافت كردند.
به منظور ترويج فرهنگ استفاده از غذاهاي با ارزش تغذيه‌اي و نقش آنها در پيشگيري از بيماري سرطان، شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير در مورخ 14/11/86 ميان‌وعده غذايي سالم حاوي نان، پنير و خيار و به صورت بسته‌بندي بهداشتي در اختيار 200 نفر از دانش‌آموزان مدرسه سوره دير قرار داد. در همين روز نيز تعدادي از دانش‌آموزان به همراه معلمان خود با حمل پارچه‌نوشته‌هايي در خصوص بيماري سرطان به صورت نمادين در خيابان معلم شهر دير راهپيمايي كردند.

دير، در اولين پنج‌شنبه اسفندماه
به مناسبت روز ملي سلامت مردان برنامه‌هاي ويژه‌اي از سوي شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير اجرا شد.
در روز پنج‌شنبه دوم اسفندماه كه به عنوان روز ملي سلامت مردان نامگذاري شده‌است برنامه‌هاي ويژه‌اي براي سلامت اين قشر از جامعه در دير اجرا شد كه از جمله اين برنامه‌ها سخنراني كاردانان و كارشناسان بهداشتي در مدارس، تهيه و توزيع مطالب آموزشي در قالب پوستر، پمفلت و كتابچه اطلاعاتي در مورد برخي از بيماري‌ها كه شيوع بيشتري در بين مردان دارد،‌آموزش مراجعين به خانه‌هاي بهداشت و مراكز بهداشتي درماني و تهيه پلاكارد براي اطلاع عموم، مي‌باشد.
جامعه مردان با توجه به اينكه بيشتر در معرض عوامل خطرساز شغلي و محيطي و حتي روحي و رواني قرار دارد نيازمند آن است تا به طور وسيع‌تر و همه جانبه در حيطه ارايه خدمات بهداشتي قرار گيرند كه اولين پنج‌شنبه اسفندماه بهانه‌ايست كه به اين قشر از گروه‌هاي آسيب‌پذير جامعه پرداخته شود.

اجراي طرح معاينه رايگان سرطان در دير
طرح معاينه پيشگيري از سرطان در مردان و زنان در دير اجرا شد.
مسؤول بيماري‌هاي غيرواگير شبكه و مركز بهداشت شهرستان دير گفت: در اجراي اين طرح، معاينات سرطان پروستات براي مردان بالاي 50 سال و سرطان سينه در زنان به مدت يك هفته در مراكز بهداشتي درماني دير اجرا شد.
حوا كاظمي افزود: در راستاي اين طرح و همچنين به مناسبت هفته مبارزه با بيماري سرطان جلسه آموزشي روش‌هاي پيشگيري از اين بيماري براي صد نفر از والدين دانش‌آموزان مدرسه سوره برگزار گرديد.
وي با اعلام اينكه بيماري سرطان سومين عامل مرگ و مير افراد در كشور است، بر لزوم برنامه‌ريزي براي پيشگيري و آموزش عموم مردم در خصوص اين بيماري تأكيد كرد.

اخبار شبكه بهداشت و درمان شهرستان گناوه

بازديد معاونت توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت از شهرستان گناوه
در جريان دور دوم سفر هيأت محترم دولت به استان بوشهر در تاريخ 11/11/86 آقاي دكتر حافظي معاون توسعه مديريت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به همراه معاون توسعه دانشگاه علوم پزشكي بوشهر از شبكه بهداشت و درمان شهرستان گناوه بازديد كردند. در اين بازديد از پروژه در حال بهره‌برداري بيمارستان سوانح و سوختگي و بيمارستان اميرالمؤمنين (ع) گناوه و بخش‌هاي مختف آن به طور ويژه بازديد به عمل آمد و از نزديك بر روند اجراي امور درماني در شهرستان نظارت شد. دكتر حافظي قول يك دستگاه آمبولانس و مبلغ 000/000/1000 ريال براي بيمارستان اميرالمؤمنين (ع) و همچنين مصوب نمودن چارت مركز درماني رازي و طرح پايلوت بيمارستان اميرالمؤمنين (ع) را داد.



بازديد رييس دانشگاه از شبكه گناوه
در چهارمين روز ايام‌ا... دهه مبارك فجر رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر از شبكه بهداشت و درمان شهرستان گناوه و شروع به كار پروژه ساختماني مركز بهداشتي درماني شول بازديد كرد.
در اين بازديد دكتر ابراهيمي از مراحل پاياني تكميل پروژه بيمارستان سوانح و سوختگي و نيز بخش‌هاي مختلف بيمارستان اميرالمؤمنين (ع) شهرستان گناوه بازديد به عمل آورد. وي ضمن نظارت بر روند اجراي امور درماني در شهرستان به ارايه راهكارهاي لازم در اين خصوص پرداخت.
همچنين در اين بازديد دكتر ابراهيمي در مراسم آغاز به كار پروژه ساختماني مركز بهداشتي درماني شول كه با حضور فرماندار شهرستان، سرپرست شبكه بهداشت و درمان گناوه و رؤساي ادارات و نهادهاي مختلف شهرستان و جمع كثيري از مردم روستاي شول انجام شد، شركت كرد.



افتتاح بيمارستان سوانح و سوختگي گناوه
بيمارستان سوانح و سوختگي گناوه در تاريخ 21/11/86 با حضور پرشور جمع كثيري از شهروندان گناوه‌اي، استاندار بوشهر، رييس دانشگاه علوم پزشكي، نماينده ولي فقيه در دانشگاه، امام جمعه شهرستان، فرماندار گناوه، سرپرست شبكه گناوه و تعدادي از رؤساي ادارات و نهادهاي شهرستان به بهره‌برداري رسيد.




شروع به كار بخش دياليز بيمارستان اميرالمؤمنين (ع) گناوه
بخش دياليز بيمارستان اميرالمؤمنين شهرستان گناوه در تاريخ 21/11/86 با حضور جمع كثيري از شهروندان گناوه‌اي، استاندار بوشهر، رييس دانشگاه علوم پزشكي، نماينده ولي فقيه در دانشگاه، امام جمعه شهرستان، فرماندار گناوه، سرپرست شبكه و تعدادي از مسؤولين ادارات و نهادهاي شهرستان، كه اعتبار آن توسط يكي از خيرين شهرستان به نام آقاي حاج حسين رضايي تأمين شده‌بود، آغاز به كار كرد. همچنين عمليات ساخت 6 واحد منازل مسكوني كاركنان شبكه گناوه در تاريخ فوق‌الذكر آغاز گرديد.



هفته سرطان در گناوه
به مناسبت هفته سرطان (8 الي 15 بهمن‌ماه) و با توجه به افزايش انواع سرطان و نقش آن در افزايش مرگ و مير و كاهش اميد به زندگي انسان‌ها و لزوم پيشگيري از آن، فعاليت‌هاي متنوعي در شهرستان گناوه صورت گرفته كه خلاصه‌اي از آن به شرح زير مي‌باشد:
- آموزش به اصناف توسط واحد بهداشت محيط
- نصب پلاكارد در مراكز بهداشتي درماني
- توزيع پوستر در مدارس
- برگزاري كلاس‌هاي آموزشي براي رابطين بهداشتي، دانش‌آموزان، دانشجويان، بهورزان و كاركنان مراكز بهداشتي درماني
- انجام معاينات سينه براي زنان واجدشرايط در مراكز بهداشتي درماني
- آزمايش خودآزمايي سينه توسط پرسنل بهداشتي درماني
- توصيه براي گرفتن پاپ‌اسمير
- توزيع پمفلت سرطان درمراكز بهداشتي درماني
- برگزاري همايش سرطان در بندرريگ
- برگزاري برنامه پياده‌روي در بندرريگ

توجيه همكاران بهداشت محيط و حرفه‌اي در خصوص برنامه‌هاي روز جهاني بهداشت محيط و ايام نوروز
در خصوص توجيه بهتر و بيشتر كاركنان واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي شهرستان گناوه و به منظور برگزاري هرچه‌ بهتر روز جهاني بهداشت محيط و برنامه‌هاي نوروزي، اين واحد جلسه‌اي در تاريخ 1/12/86 در محل شبكه بهداشت و درمان شهرستان گناوه برگزار كرد. در اين جلسه آقاي مهندس غلامرضا كهن سرپرست شبكه و مركز بهداشت در خصوص جايگاه بهداشت محيط در سطح جامعه و ارزش كار همكاران در انجام وظيفه مطالبي را بيان نمود. آقاي مهندس يوسفي، مسؤول واحد بهداشت محيط نيز در ارتباط با انتظارات واحد ستادي و معاونت بهداشتي دانشگاه از پرسنل بهداشت محيط در فعاليت‌هاي روزمره و نياز به تشديد امر بازرسي‌ها در ايام نوروز و برخورد قاطع با متصديان متخلف امور بهداشتي مطالبي را عنوان كرد و بر فعاليت‌ مضاعف به مناسبت يازده اسفند‌ماه روز ملي بهداشت محيط تأكيد كرد. در اين جلسه راهكارهاي لازم براي ارايه هرچه بهتر خدمات به مردم بررسي شد و پس از بحث و تبادل نظر، موارد زير مورد تصويب قرار گرفت:
- مقرر شد همكاران بهداشت محيط و حرفه‌اي به صورت فعالانه طبق برنامه كشيك مدون با پوشيدن كاور مخصوص نسبت به بازديد و تشديد فعاليت‌ها اقدام نمايند.
- مقرر شد مراكز ضمن دعوت از متصديان صنوف ساندويچي و كبابي براي آنان جلسه آموزشي برگزار نمايند.
- براي گراميداشت دهه بهداشت محيط ضمن اجراي برنامه‌هاي خواسته شده از طرف استان نسبت به اجراي هر برنامه پيشنهادي مربوطه اقدام نمايند.
- ضمن اجراي طرح ضربت با هماهنگي شهرداري و نيروي انتظامي با دستفروشان دوره‌گرد مواد غذايي برخورد صورت پذيرد.
- واحد ستادي نسبت به هماهنگي براي تأمين وسيله نقليه و ساير لوازم مورد نياز در اجراي برنامه‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

برنامه كنترل دخانيات و ساماندهي صنوف بازار ميوه و تره‌بار شهرستان گناوه
به منظور كنترل دخانيات و ساماندهي صنوف بازار ميوه و تره‌بار شهرستان گناوه جلسه‌اي در تاريخ 14/11/86 با حضور ادارات و نهادهاي مربوطه، صنف خواربار و لبنيات و رياست شوراي اصناف شهرستان در محل شبكه بهداشت و درمان برگزار شد. آقاي مهندس كهن سرپرست مركز بهداشت شهرستان پيرامون برنامه كشوري كنترل دخانيات درمراكز تهيه و توزيع مواد غذايي و اماكن عمومي و دستورالعمل‌هاي مربوطه مطالبي را بيان نمود و افزود: براي اجراي اين برنامه نياز به همكاري و هماهنگي كليه ارگان‌هاي ذيربط مي‌باشد. آقاي افتخاري رييس مجمع امور صنفي شهرستان نيز ضمن اعلام آمادگي براي اجراي برنامه در خصوص هماهنگي با اتحاديه‌هاي صنوف مربوطه و ساماندهي جايگاه‌هاي ثابت عرضه و فروش ميوه و تره‌بار از مركز بهداشت درخواست مساعدت و همكاري نمود. نمايندگان نيروي انتظامي و تعزيرات حكومتي نيز ضمن حمايت از اين برنامه براي برخورد قانوني با متخلفين از طرف نهادهاي فوق اعلام آمادگي كردند. در اين جلسه مصوباتي در ارتباط با صدور مجوز عامليت توزيع مواد دخاني و صدور كارت سلامت براي فروشندگان ميوه و تره‌بار و تشديد بازديدها به تصويب رسيد.

روز ملي سلامت مردان در گناوه
مردان همانند ساير گروه‌ها از آسيب‌پذيري خاصي برخوردار بوده و نيازمند توجه، آموزش و رعايت اصولي از سطوح ايمني مي‌باشند به همين مناسبت خلاصه‌اي از فعاليت‌هاي آموزشي و عملي كه به مناسبت دوم اسفندماه روز ملي سلامت مردان در شهرستان گناوه برگزار شد به شرح زير صورت گرفت:
- ارسال پوستر، پمفلت و تراكت در زمينه «سلامت مردان» به مراكز بهداشتي درماني به منظور پوشش گروه‌هاي هدف
- برگزاري برنامه دو صبحگاهي با حضور سرپرست شبكه بهداشت و درمان و ديگر كاركنان شبكه و صرف صبحانه پس از برنامه
- درج پيام بهداشتي به همين مناسبت در سربرگ نامه‌‌هاي اداري
- برگزاري جلسه درون بخشي در همين راستا با حضور سرپرست شبكه بهداشت و درمان و معاونت بهداشتي
- نصب پلاكارد به همين مناسبت براي اطلاع‌رساني به شهروندان در سطح شهرستان
- آموزش گروهي در همين راستا در مدارس پسرانه شهرستان
- ويزيت رايگان مردان در مراكز درماني شبكه بهداشت و درمان شهرستان

اخبار شبكه بهداشت و درمان شهرستان ديلم

پیشگیری و کنترل بیماری آنفلونزا در شهرستان ديلم
به منظور پيشگيري و كنترل بيماري آنفلوآنزا در شهرستان ديلم اقدامات زير توسط شبكه بهداشت و درمان اين شهرستان انجام شد:
1- آموزش سرپرست مراکز بهداشتی درمانی، کارشناسان ستادی کاردانان و بهورزان شبکه درخصوص بیماری و شرح وظایف هر گروه
2- واکسیناسیون پرسنل درمعرض خطر
3- تهیه پلاکارد و بنر براي مراکز
4- آموزش اولیاي دانش آموزان مقطع ابتدایی

هفته سرطان در ديلم
به مناسبت هفته سرطان اقدامات زير توسط شبكه بهداشت و درمان شهرستان ديلم صورت گرفت:
1- غربالگری سرطان پستان و پروستات در مراکز شهری ، روستایی و بیمارستان
2- برگزاری مسابقات ( تهیه سؤال- مقاله نویسی- روزنامه دیواری) و اهداء جوایز به برندگان
3- تهیه پلاکارد جهت اطلاع رسانی در مورد غربالگری
4- برگزاری کلاسهای آموزشی گروهی و چهره به چهره به جمعیت شهری، روستایی و عشایر

اجرای طرح ضربت و کنترل مواد غذایی
در تاریخ 29/11/86 طرح ضربت و کنترل مواد غذایی با تشکیل شش اکیپ در سطح شهر دیلم برگزار شد. در اين طرح مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته جمع آوری گردید.در اجرای این طرح نیروی انتظامی شهرستان و ادارات بازرگانی و امورصنفی شهرستان همکاری مطلوبی با شبکه داشتند.

تشکیل کمیته بهداشت و تغذیه
در تاریخ 25/11/86 کمیته بهداشت و تغذیه ستاد تسهیلات سفر شهرستان با حضور ادارات عضو در شبکه بهداشت و درمان شهرستان برگزار شد. دراین جلسه درخصوص کنترل و نظارت بر ارائه مواد غذایی بحث و تبادل نظر گردید.

برگزاری جلسه ICD براي پزشکان
در تاریخ 21/11/86 جلسه آموزشی ICD (ثبت علل مرگ و میر) ويژه پزشکان بخش خصوصی و دولتی شهرستان در بیمارستان بقیه الله الاعظم شهرستان ديلم برگزار شد. در این جلسه درخصوص آمار مرگ و میر و همچنین نحوه گزارش علت و گواهی فوت مطالبی توسط دكتر قنواتي‌پور سرپرست بيمارستان ارايه شد و سی دی مطالب در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت.




برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي
گارگاه‌هاي آموزشی سالمندان، تنظیم خانواده، سلامت مادران و هیپوتیروئیدی مادرزادی نوزادان براي کلیه کارشناسان،کاردانان و بهورزان شبکه بهداشت و درمان شهرستان ديلم برگزار شد.
اهم برنامه های اجرا شده به مناسبت اولین پنج شنبه اسفندماه روزملی سلامت مردان
1- تهیه پلاکارد واطلاع رسانی در سطح شهرستان
2- توزیع پوستر و بروشور در سطح مراکز وخانه های بهداشت
3- برگزاری کلاسهای آموزشی جهت دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی

اهم برنامه های اجرا شده به مناسبت 11اسفندماه روز ملی بهداشت محیط

1- دیدار رئیس شبکه وپرسنل بهداشت محیط با امام جمعه شهرستان و اهداي تقدیرنامه و هدایا به پرسنل بهداشت محیط
2- در تاریخ 8/12/86 برنامه پاکسازی مدارس وساحل وکلاس آموزشی در مدرسه ابتدايی دخترانه صائب برگزار گردید.در این برنامه که با مشارکت 30نفر از دانش آموزان کلاس چهارم برگزار گردید، پس از برگزاری کلاس آموزشی براي دانش آموزان برنامه پاکسازی مدرسه، راهپیمایی دانش آموزان از درب مدرسه تا ساحل و توزیع تراکتهای آموزشی در طول مسیر و برنامه پاکسازی ساحل توسط آنان اجرا شد.
3- در تاریخ 14/12/86 همایش تقدیر از پاکبانان شهرستان با حضور رئیس شبکه ورئیس شورای شهر در محل شبکه برگزار گردید.پس از سخنرانی رئیس شبکه وارائه مطالب آموزشی توسط کارشناس مسئول واحد بهداشت محیط شهرستان تعداد 43 عدد کیف با وسایل حفاظت فردی (دستکش،حوله،مسواک،ماسک وخمیردندان )به پاكبانان اهدا گردید.
4- برگزاری جلسه آموزشی براي بانیان مساجد شهر دیلم در تاریخ 14/12/86 وارائه مطالب آموزشی در خصوص رعایت نکات بهداشتی به منظور رفاه حال مسافرین
5- ارسال ویژه نامه بهداشت محیط به کلیه ادارات
6- معدوم نمودن بیش از 500کیلوگرم ماده غذایی تاریخ گذشته جمع آوری شده با حضور نماینده دادگستری شهرستان
برگزاری جلسه مشترک با مدیریت آموزش وپرورش با موضوع سوانح وحوادث چهارشنبه سوری
جلسه ای با حضور ريیس آموزش وپرورش شهرستان، رئیس شبکه ومعاون بهداشتی و مسئولین مربوطه درخصوص سوانح و حوادث چهارشنبه سوری آخر سال در محل شبکه برگزار گردید،دراین جلسه مصوب شد از طرف آموزش و پرورش به کلیه مدیران اعلام شود که در مراسم صبحگاه مدارس به دانش‌آموزان آموزش‌های لازم در این خصوص داده شود. و در همین رابطه جزواتی از طرف شبکه به آموزش و پرورش و مراکز بهداشتی درمانی ارسال گردید.

اجرای مرحله اول طرح واکسیناسیون هپاتیت ب در سطح شهرستان
اجرای مرحله اول طرح واکسیناسیون هپاتیت ب متولدین1369 به مدت 10روز ازتاریخ 15/12/86 لغایت 25/12/86 انجام شد. 80 درصد واجدین شرایط دراین طرح واکسینه گردیدند.

برگزاری کلاس های آموزشی درسطح شهرستان ديلم
1- برگزاری کلاس آموزشی براي اولیاي دانش‌آموزان مدرسه استثنایی شکوفه ها با موضوع تربیت فرزندان ومهارت توجه کردن
2- برگزاری کلاسهای آموزشی کمکهای اولیه براي خواهران و برادران بسیجی با موضوع سوانح وحوادث غیر مترقبه توسط کارشناسان ستادی،زیر نظر هلال احمر شهرستان گناوه
3- برگزاری 2 کلاس آموزشی براي دانش‌آموزان دخترانه پروین اعتصامی درمورد تغذیه صحیح وکم‌خونی فقرآهن توسط کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه.

اخبار شبكه بهداشت و درمان شهرستان دشتي

جمع‌آوري مواد غذايي تاريخ گذشته
در راستاي تأمين و حفظ سلامت شهروندان، واحد بهداشت محيط و واحد كنترل مواد غذايي شبكه بهداشت و درمان شهرستان دشتي طي يك اقدام ضربتي به مدت 4 روز به جمع‌آوري و معدوم نمودن مواد غذايي فاسد شده و تاريخ گذشته نمودند.

مراسم سوگواري سالار شهيدان در شبكه دشتي
به مناسبت ايام سوگواري سالار شهيدان حضرت اباعبدا...الحسين (ع) شبكه بهداشت دشتي با نصب پلاكارد و پرچم بر سر درب ورودي شبكه و همچنين برگزاري مراسم روح‌بخش زيارت عاشورا با حضور مديريت، اعضاي انجمن اسلامي و پايگاه مقاومت اداري امام حسن مجتبي (ع) و جمعي از همكاران شبكه و بيمارستان از يكم لغايت سيزدهم محرم همه‌روزه صبح از ساعت 7 الي 30/7 در نمازخانه شبكه بهداشت اين ايام را گرامي داشتند. همچنين به مناسبت شهادت امام سجاد (ع) نيز مراسم روضه‌خواني بعد از اقامه نماز ظهر و عصر با حضور مديريت و با مداحي ذاكر اهل‌بيت عليهم‌السلام جناب آقاي سيد محمد اسلامي در سالن شبكه برگزار شد.

بازديد معاون سلامت وزارت بهداشت از بيمارستان زينبيه خورموج
در پي سفر رياست جمهوري و هيأت دولت به استان بوشهر، هيأتي به سرپرستي معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي آقاي دكتر مؤيرعلويان از بيمارستان زينبيه خورموج و بخش‌هاي مختلف و اورژانس ديدن نمودند. در اين بازديد كه با حضور معاون درمان دانشگاه دكتر انوري‌پور و معاون فني مركز بهداشت استان دكتر خواجه‌ئيان انجام گرفت، ضمن بازديد از هر بخش مشكلات بخش‌هاي مختلف براي بازديدكنندگان توضيح داده شد سپس جلسه‌اي با حضور رييس شبكه بهداشت دكتر محمودي و رييس بيمارستان جناب دكتر فقيه و اعضاي كادر درماني و پرستاري برگزار شد. در اين جلسه رييس بيمارستان در خصوص وضعيت بيمارستان توضيحات كامل و جامعي داد. سپس مسؤول قسمت‌هاي مختلف بيمارستان مسايل و مشكلات بيمارستان را مطرح نمودند، همچنين مترون بيمارستان آقاي بحراني‌دشتي آماري از ضريب اشغال تخت، اعمال جراحي و كادر درماني پرستاري ارايه كرد. در پايان آقاي دكتر علويان ضمن اعلام رضايت از بازديد و گزارش ارايه شده، رهنمودهاي لازم را در جهت بهبود و ارتقاي استانداردها ارايه داد. لازم به ذكر است بازديد فوق رأس ساعت 2 بامداد مورخه 10/11/86 به پايان رسيد.

بازديد معاون آموزش وزارت بهداشت از ساختمان سابق و فعلي بيمارستان زينبيه
در پي سفر رياست محترم جمهوري اسلامي ايران به استان بوشهر، معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به اتفاق رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر آقاي دكتر ابراهيمي و معاون آموزشي و پژوهشي دانشگاه ، معاون فرماندار، بخشدار مركزي و كاكي، اعضاي اسلامي شهر و رييس شوراي اسلامي شهرستان، رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد خورموج و رييس دانشگاه پيام‌نور خورموج و شهردار خورموج و جمعي ديگر از مسؤولين و با حضور رييس شبكه بهداشت و درمان شهرستان دكتر باقر محمودي و رييس بيمارستان زينبيه دكتر غلامحسين فقيه از ساختمان سابق بيمارستان زينبيه بازديد به عمل آوردند.
در اين بازديد كه به منظور راه‌اندازي شعبه بين‌الملل دانشگاه علوم پزشكي بوشهر صورت گرفت آقاي دكتر ابرهيمي رييس دانشگاه توضيحاتي كافي در خصوص وضعيت ساختمان از لحاظ فضاي فيزيكي، موقعيت جغرافيايي، همكاري‌هاي خوب برون‌بخشي، حمايت‌هاي بي‌دريغ مسؤولين شهرستان ارايه نمود و قول مساعد داد كه در صورت راه‌اندازي اين شعبه در شهرستان پيگيري‌هاي لازم را انجام داده و مشكلات آن حل شود. آقاي دكتر عين‌اللهي نيز در مصاحبه اختصاصي خود با خبرنگار رسانه مليگفت: با راه‌اندازي شعبه بين‌المللي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر در اين مكان يازدهمين شعبه در كشور راه‌اندازي خواهدشد. معاون آموزشي و دانشجويي وزارت متبوع همچنين رشته‌هاي تحصيلي كارشناسي ارشد بهداشت محيط و حرفه‌اي، دكتراي عمومي و دندانپزشكي و دكتراي بهداشت حرفه‌اي را از جمله رشته‌هاي اين شعبه دانست و اظهار اميدواري كرد كه ديگر رشته‌ها نيز در اين شعبه تدريس گردد. دكتر عين‌اللهي به همراه رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر و هيأت همراه از بيمارستان و بخش‌هاي مختلف آن بازديد كردند.

اخبار شبكه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان

آموزش بيماري هاري
با توجه به جمعيت بالاي عشاير در منطقه بيدزرد و بوشكان و لزوم آموزش بيماري هاري در اين مناطق برنامه آموزشي از طريق اجراي نمايش فيلم انجام گرفت. در اين جلسه آموزشي كه 63 نفر از اهالي عشايرنشين شركت داشتند كليه دانستني‌هاي مورد نياز در مورد بيماري هاري و راه‌هاي انتقال آن و عواقب بيماري هاري، پيشگيري، مراجعه به موقع براي واكسيناسيون و مراقبت‌هاي بعدي ارايه شد.

مسابقه نقاشي ايدز
در راستاي تحقق شعار جهاني «همه با هم هم‌پيمان در برابر گسترش ايدز» شبكه بهداشت و درمان دشتستان با همكاري انجمن سينماي جوان و آموزشگاه آزاد هنري آرتا اقدام به برگزاري مسابقه طراحي و نقاشي در سطح استان در آذرماه 86 كرد.
آثار رسيده سراسر استان به دبيرخانه مسابقه ارسال گرديد كه بعد از داوري توسط كارشناسان از بين بيش از 500 اثر رسيده به دبيرخانه، 18 اثر به عنوان آثار برتر و 9 اثر به عنوان برگزيده انتخاب شدند كه به 9 نفر اول ست آرايشگري شخصي، 1 عدد حوله به همراه لوح تقدير و هديه ويژه و به 9 نفر بعدي ست آرايشگري شخصي، حوله و لوح تقدير اهدا شد. ضمناً آثار انتخاب شده به مدت 2 هفته با هماهنگي قبلي با بهداشت مدارس و آموزش و پرورش شهرستان دشتستان براي بازديد عموم به نمايش گذاشته شد.

سوانح و حوادث ترافيكي
در راستاي پيشگيري از حوادث ترافيكي شبكه بهداشت و درمان دشتستان با همكاري انجمن سينماي جوان اقدام به برگزاري جشنواره عكس در سطح استان نمود.
شرايط شركت در جشنواره در دو بخش دوربين‌هاي ديجيتال و تلفن‌هاي همراه بود كه به سه نفر اول تا سوم به ترتيب تمام سكه بهار آزادي، نيم سكه بهار آزادي و ربع سكه بهار آزادي داده‌خواهد شد.
به نفرات اول تا سوم در سطح تلفن‌هاي همراه به ترتيب نيم سكه بهار آزادي، ربع سكه بهار آزادي و پلاك طلا اهدا شد.
آثار انتخاب شده در يكي از روزهاي هفته سلامت در ميدان آزادي به نمايش عمومي گذاشته مي‌شود.
تنديس‌هاي جشنواره نيز در روز اختتاميه در سالن اجتماعات انجمن سينماي جوان به شركت‌كنندگان اهدا خواهدشد.

فعاليت‌هاي هفته سلامت در دشتستان
به مناسبت هفته سلامت شبكه بهداشت و درمامن شهرستان دشتستان فعاليت‌هاي زير را انجام داد:
1- تهيه تراكت و شعار سال 2008 سازمان جهاني بهداشت براي مراكز و واحدهاي ستادي
2- تهيه كارت هفته سلامت همراه با پيام مدير شبكه و مركز بهداشت دشتستان و پييام مديركل سازمان جهاني بهداشت و ارسال به مسؤولين ادارات و مديران ديگر شبكه‌ها
3- تهيه پلاكارد جهت نصب در ميادين شهر و جلو اتوبوس‌هاي واحد
4- برگزاري راهپيمايي از فلكه فردوسي تا كانون امام خميني (ره) با حضور ادارات مختلف، مدارس، مهدكودك‌ها، پاكبانان و پرسنل مراكز بهداشتي درماني
5- برگزاري جشن هفته سلامت در كانون امام خميني (ره) برازجان
6- اهداي خودكار با درج شعار سال 2008 بر روي آن و توزيع جزوه به شركت‌كنندگان در جشن
7- ارسال جزوه به ائمه جماعات دشتستان براي ايراد در خطبه‌هاي نمازجمعه
8- برگزاري جلسه بحث آزاد (پرسش و پاسخ) بين پرسنل شبكه و مركز بهداشت به مناسبت هفته سلامت و شعار جهاني سال 2008 سازمان جهاني بهداشت
9- نواختن زنگ سلامت در دبيرستان شريعت و تهيه لوح تقدير و هديه به مدير مدرسه و برگزاري مسابقه علمي و اهداي جوايز همزمان با نواختن زنگ سلامت
10- مكاتبه با مراكز بهداشتي درماني درخصوص سخنراني پيرامون سلامت، تغذيه و گروه‌هاي در معرض خطر، سلامت و تحرك جسماني، سلامت و جامعه عاري از دخانيات
11- جدول‌بندي براي سخنراني كاردانان و كارشناسان در مدارس
12- بازديد مدارس دانش، جنت و كارودانش به ترتيب از مراكز شهيد فرهي، امام حسين (ع) و امام سجاد (ع)
13- تجليل از فعالان عرصه بهداشت مدارس
14- تقدير و تشكر از مسؤولين ادارات مرتبط با سلامت
15- تقدير و تشكر از پاكبانان شهرستان دشتستان
16- تقدير و تشكر از شهرداران و بخشداران شهرستان دشتستان
17- تقدير و تشكر از دهياران فعال
18- ايراد سخنراني در گردهمايي وحدتيه توسط كارشناسان بهداشت محيط پيرامون هفته سلامت
19- تشكيل شوراهاي بهداشتي مناطق تحت پوشش و اطلاع‌رساني درخصوص هفته سلامت
20- شركت در مراسم افتتاحيه نمايشگاه نقاشي، ‌عكس و پوستر در آموزشگاه رضوان شهر آبپخش و برگزاري مسابقه بين شركت‌كنندگان به همراه اهداي جوايز

مسابقه فوتسال به مناسبت روز ملي بهداشت محيط


به مناسبت يازدهم اسفندماه روز ملي بهداشت محيط مسابقه فوتسال بين تيم‌هاي واحد بهداشت محيط و فوتسال مركز بهداشت در سالن ورزشي غدير دانشگاه علوم پزشكي بوشهر برگزار شد. در اين مسابقه آقاي دكتر ابراهيمي رييس مركز بهداشت شهرستان مطالبي درخصوص اهميت ورزش و نقش آن در سلامت عموم به ويژه كارمندان بيان كرد و همچنين به تيم برنده (تيم فوتسال مركز بهداشت شهرستان) توسط وي جوايزي اهدا شد.

عملكرد شهرستان بوشهر درخصوص بيماري آنفلوآنزا

به منظور بالا بردن سطح آگاهي پرسنل بهداشتي و كسب آمادگي در زمينه كنترل و مراقبت بيماري و همچنين افزايش آگاهي عموم مردم در زمينه بيماري آنفلوآنزا، شهرستان بوشهر جلسات آموزشي و هماهنگي برون‌بخشي و درون‌بخشي به شرح زير برگزار نمود:
1- آموزش در سطح مدارس شهرستان درخصوص راه‌هاي پيشگيري از بيماري‌هاي تنفسي
2- برگزاري جلسه آموزشي براي پرسنل بهداشتي در تاريخ 1/10/86 با هماهنگي معاونت محترم امور بهداشتي دانشگاه
3- برگزاري جلسه آموزشي براي بهورزان با هماهنگي اداره دامپزشكي شهرستان در تاريخ 5/10/86
4- توزيع پوستر در مراكز بهداشتي درماني شهري و روستايي و بيمارستان‌ها
5- توزيع پوستر با هماهنگي اداره دامپزشكي و تلفن‌هاي ضروري جهت شناسايي موارد مشكوك آنفلوآنزاي پرندگان در خانه‌هاي بهداشت
6- تجهيز آزمايشگاه طرح ديده‌وري آنفلوآنزا كه موارد مشكوك انساني را نمونه‌برداري كرده و براي بررسي و آزمايش به دانشگاه علوم پزشكي ارسال مي‌كند.
7- توزيع پلاكارد براي نصب بر سردر كليه مراكز بهداشتي درماني و پايگاه‌هاي بهداشتي درماني به منظور اطلاع‌رساني به عموم مردم
8- تهيه بنر آموزشي براي نصب در مناطق مختلف شهر
9- پخش پيام‌هاي بهداشتي از راديو پيام
10- واكسيناسيون گروه‌هاي در معرض خطر شامل پرسنل اداره دامپزشكي، محيط زيست، بيمارستان‌ها، اورژانس 115، مراكز بهداشتي درماني، افراد دياليزي،‌ مرغداري‌ها و سالمندان

جلسه پاكبانان شهرداري‌هاي بوشهر و چغادك

به مناسبت روز ملي بهداشت محيط جلسه آموزش بهداشت براي 100 نفر از پاكبانان شهرداري‌هاي چغادك و بوشهر در تاريخ 14 اسفندماه برگزار شد.
اين كلاس‌ها در دو نوبت صبح و بعدازظهر در سالن اجتماعات مركز بهداشتي درماني خيبر و كتابخانه شهرداري چغادك برگزار شد. در اين جلسه آقاي مهندس مرشدي از واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي شهرستان بوشهر در خصوص موارد زير آموزش‌هاي لازم را ارايه داد:
1- اهميت رعايت بهداشت فردي به ويژه پاكبانان شهرداري
2- بيماري‌هاي منتقله توسط زباله
3- بيماري ايدز و هپاتيت
در پايان جوايزي به پاكبانان نمونه شهر بوشهر و چغادك كه توسط شهرداري‌هاي مربوط معرفي شده بودند، اهدا گرديد.

نجات جان مادر باردار


با تلاش‌هاي پيگير پرسنل مركز بهداشت شهرستان بوشهر جان مادر باردار از خطر مرگ نجات يافت
در پي گزارش تلفني پرسنل مركز بهداشتي درماني صاحب‌الزمان (عج) مبني بر پرخطر بودن وضعيت يك مورد مادر باردار تحت پوشش اين مركز و امتناع وي از مراجعه به زايشگاه جهت ادامه درمان، كارشناس برنامه مادران باردار در ستاد شهرستان جهت بررسي بيشتر به اين مركز اعزام شد كه پس از صحبت با مادر و سپس ارجاع وي به پزشك مركز و صحبت با بستگان وي، مادر به زايشگاه منتقل و به علت فشارخون بالا و وجود پروتئين در ادرار با تشخيص مسموميت شديد حاملگي تحت عمل سزارين قرار گرفت. در حال حاضر حال عمومي مادر و نوزاد خوب مي‌باشد.

همايش روز ملي بهداشت محيط در بوشهر


به مناسبت 11 اسفند همايش روز ملي بهداشت محيط و مانور پاكسازي محيط مدرسه در دبستان 15 خرداد توسط واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي مركز بهداشت شهرستان بوشهر با همكاري مديريت آموزش و پرورش شهرستان بوشهر برگزار شد. در اين همايش معاون آموزش و پرورش شهرستان بوشهر به بيان اهميت رعايت ضوابط بهداشتي در مدارس توسط دانش‌آموزان پرداخت. آقاي حبيبي‌نيا كارشناس واحد بهداشت محيط مركز بهداشت شهرستان بوشهر نيز درخصوص ضرورت مشاركت اجتماعي براي ايجاد مدرسه سالم، محله سالم و در نهايت شهر سالم مطالبي عنوان كرد. در ادامه مراسم سرود زيبايي توسط گروه سرود مدرسه در خصوص نظافت خانه و شهر اجرا گرديد. بازرس بهداشت محيط نيز به با طرح سؤالاتي در مورد بهداشت فردي پرداخت و به دانش‌آموزان هدايايي اهدا نمود. در خاتمه طي انجام مانور پاكسازي با همكاري دانش‌آموزان با استفاده از ماسك و دستكش زباله‌هاي محيط مدرسه و كوچه‌هاي اطراف آن به طور كامل جمع‌آوري شد.

برپايي نمايشگاه به مناسبت روز ملي بهداشت محيط

نمايشگاه معرفي فعاليت‌هاي بهداشت محيط و حرفه‌اي در آموزشكده بهداشت برپا شد.
واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي مركز بهداشت شهرستان بوشهر با همكاري آموزشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي و دانشجويان كارآموز رشته بهداشت محيط اقدام به برپايي نمايشگاه فعاليت‌هاي بهداشت محيط به مناسبت دهه ملي بهداشت محيط نمود. اين نمايشگاه كه به مدت 5 روز از تاريخ 11 لغايت 15 اسفند در محل آموزشكده بهداشت برپا شد، شامل غرفه فني و مهندسي، غرفه حشره‌شناسي، غرفه كتب و مجلات مرتبط با رشته بهداشت محيط، غرفه آب و فاضلاب و ... بود. در ضمن فيلم بيماري‌هاي مرتبط با آب و فاضلاب در محل نمايشگاه براي بازديدكنندگان به نمايش گذاشته شد.

گراميداشت دهه مبارك فجر در شهرستان بوشهر

به منظور گراميداشت دهه مبارك فجر فعاليت‌هايي به شرح زير در مركز بهداشت شهرستان بوشهر صورت گرفت:
1- آذين‌بندي و نصب پلاكارد و پرچم بر سردر ورودي ستاد مركز بهداشت شهرستان بوشهر و مراكز بهداشتي درماني تحت پوشش
2- پخش سرودهاي انقلابي در فضاي ستاد مركز بهداشت
3- فراخوان مقاله و تشكيل جلسه با تمامي پرسنل ستاد مركز بهداشت شهرستان در تاريخ 20/11/86
4- اجراي سخنراني سرپرست مركز با عنوان ضرورت حفظ و تداوم انقلاب اسلامي و دست‌آوردهاي آن، در مراسم فوق
5- برگزاري مسابقات ورزشي راهپيمايي، طناب‌كشي و شطرنج براي همكاران و اهداي جوايز به نفرات برتر
6- برگزاري مسابقه كتبي رويدادهاي انقلاب اسلامي، بين پرسنل مركز بهداشت شهرستان و اهداي جوايز به 3 نفر به قيد قرعه
7- اطلاع‌رساني به پرسنل مراكز بهداشتي درماني درباره حضور در مراسم غبارروبي و گل‌باران آرامگاه شهداي انقلاب اسلامي

سمينار ازدواج موفق

به مناسبت بزرگداشت روز خانواده و همچنين آشنايي دانش‌آموزان عزيز با ديدگاه‌هاي صحيح ازدواج و سنت خداپسندانه پيامبر و الگوهاي مناسب انتخاب همسر، مركز بهداشت شهرستان بوشهر اقدام به برگزاري سمينار ازدواج براي 130 نفر از دانش‌آموزان مقطع پيش‌دانشگاهي دبيرستان ام‌ابيها نمود. در اين سمينار كه در مورخ 20/11/86 در سالن اجتماعات اين دبيرستان به مدت 3 ساعت برگزار شد، سركار خانم كشفي كارشناس ارشد روان‌شناسي به بحث و گفتگو درباره جنبه‌هاي اجتماعي و اخلاقي ازدواج پرداخت و ايجاد هماهنگي و اتحاد و اتفاق را در يك ازدواج موفق لازم و ضروري دانست.

بررسي معضلات بهداشتي جزيره شيف

پيرو بازديد انجام شده از منطقه جزيره شيف در ديماه 86 جلسه بررسي معضلات جزيره شيف به ويژه معضل دفع فاضلاب خانوارهاي ساكن جزيره با حضور اعضاي شوراي اسلامي و ادارات آب و فاضلاب، بنياد مسكن، رييس مركز بهداشت و بخشداري، در سالن اجتماعات فرمانداري در تاريخ 29/11/86 تشكيل شد.
آقاي وزيري رييس اداره سياسي فرمانداري از ساخت و ساز بدون مجوز دهياري، چاه‌هاي فاضلاب بدون رعايت ضوابط فني بهداشتي و ... به عنوان معضل اساسي خانوارهاي ساكن جزيره ياد كرد. سپس هريك از حاضرين در جلسه به بيان راهكارهاي كوتاه‌مدت و بلندمدت براي رفع اين معضل پرداختند. اين جلسه با 5 مصوبه پايان يافت.

جلسه هم‌انديشي روز ملي بهداشت محيط


جلسه هم‌انديشي به مناسبت روزملي بهداشت محيط در تاريخ 1/12/86 در سالن اجتماعات مركز بهداشت شهرستان بوشهر و با حضور نمايندگان ادارات مرتبط با مديريت شهري برگزار شد.
در اين جلسه دكتر ابراهيمي رييس مركز بهداشت شهرستان نقش بهداشت محيط در نظام شبكه بهداشت و درمان و اهميت آن در ارتقاي سطح سلامت همشهريان مطالبي عنوان كرد. مهندس حبيبي‌نيا كارشناس مسؤول واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي شهرستان بوشهر نيز خواستار مشاركت جمعي به منظور هرچه باشكوهتر برگزار شدن برنامه‌هاي مربوط به يازدهم اسفند شد.
در ادامه نمايندگان حاضر در جلسه، به بيان ديدگاه‌هاي خود و نوع همكاري و تعاملشان به منظور اجراي برنامه‌هاي مربوط به يازدهم اسفندماه با مركز بهداشت پرداختند. اين جلسه با قرائت 10 مصوبه پايان يافت.

روز ملي سلامت مردان در شهرستان بوشهر


با توجه به برگزاري روز ملي سلامت مردان با رويكرد ارتقاي سلامت جامعه و تبديل فرهنگ درمان‌نگر به سلامت‌نگر در اولين پنجشنبه اسفند (روز ملي سلامت مردان) اقداماتي در مركز بهداشت شهرستان بوشهر به شرح زير انجام گرفت:
1- توزيع پمفلت‌ با عناوين: سرطان پروستات، سرطان بيضه، بيش‌فعالي مثانه و بيماري‌هاي آميزشي در مراكز بهداشتي درماني و خانه‌هاي بهداشت شهرستان بوشهر
2- تهيه و نصب پلاكارد، تراكت و پوستر در مراكز بهداشتي درماني، خانه‌هاي بهداشت، و مدارس
3- برگزاري مسابقه در زمينه سرطان پروستات در بين پرسنل مرد شاغل در مركز بهداشت
4- آموزش به دانش‌آموزان در سطح پيش‌دانشگاهي و دبيرستان پسرانه تحت پوشش
5- آموزش به رابطين بهداشت درخصوص بيماري‌هاي قلبي و عروقي و عوارض دخانيات و بيماري‌هاي آميزشي
6- آموزش به شاغلين در صنوف فني و توليدي و مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي توسط پرسنل بهداشت محيط

بزرگداشت دهه بهداشت محيط




به منظور بزرگداشت دهه بهداشت محيط (2 لغايت 11 اسفندماه) واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي فعاليت‌هاي زير را به مرحله اجرا درآورد.
1- برگزاري جلسه توجيهي درخصوص فعاليت‌هاي 11 اسفند براي پرسنل واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي
2- برگزاري جلسه هم‌انديشي با نمايندگان ادارات و نهادها
3- مكاتبه با نماينده ولي‌فقيه و امام جمعه بوشهر براي يادآوري اين مناسبت و ارايه ارشادات لازم به نمازگزاران
4- هماهنگي با مجمع امور صنفي، شهرداري و آموزش و پرورش در جهت اطلاع‌رساني در خصوص يازدهم اسفند‌ماه
5- مكاتبه با صدا و سيما به منظور انعكاس فعاليت‌ها و ارايه آموزش‌هاي لازم در خلال برنامه‌هاي اين دهه
6- چاپ بنر حاوي شعارهاي بهداشت و نصب در سطح شهر بوشهر
7- درج مقاله و زيرنويس درخصوص وظايف واحد بهداشت محيط در هفته‌نامه نسيم جنوب درخصوص بهداشت محيط
8- درج شعار به مناسبت 11 اسفند بر روي سربرگ نامه‌هاي اداري
9- مكاتبه با كليه شركت‌ها و كارخانجات فني و توليدي جهت ارايه آموزش‌هاي لازم به كارگران و اطلاع‌رساني درخصوص 11 اسفندماه
10- نصب پلاكارد در ستاد اقامه نماز جمعه
11- قرائت و پخش 6 پيام بهداشتي از طريق راديو پيام
12- انتخاب بازرس نمونه بهداشت محيط
13- برگزاري كلاس آموزشي براي پاكبانان شهرداري بوشهر و چغادك و تشويق پاكبانان نمونه اين دو شهرستان
14- به صدا درآوردن زنگ بهداشت محيط روز 11 اسفند در كليه مدارس
15- برگزاري كارگروه بهداشت و درمان و تأمين اجتماعي شهرستان بوشهر در محل فرمانداري
16- انجام بازديد مشترك از مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي با نماينده تعزيرات حكومتي و دامپزشكي
17- اجراي طرح ضربت بازديد از سه صنف غذافروشي، رستوران و قنادي‌هاي سطح شهرستان به مدت يك هفته
18- برگزاري مسابقه نقاشي با موضوع دفع صحيح زباله و مضرات مصرف دخانيات در دانش‌آموزان هر سه مقطع تحصيلي در مدارس
19- برپايي مسابقه فوتسال بين پرسنل بهداشت محيط با تيم فوتسال مركز بهداشت شهرستان
20- برگزاري همايش پاكسازي ساحل با همكاري دانش‌آموزان مدرسه
21- برگزاري اردوي تفريحي به منطقه غارشاپور جهت پرسنل واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي
22- پاكسازي و نظافت در محوطه پادگان‌هاي نظامي با همكاري طبابت در پايگاه هوايي و دريايي
23- نصب 5 بوم در 5 منطقه از شهر بوشهر
24- نصب پلاكارد پارچه‌اي به مناسبت 11 اسفند بر سردر كليه مراكز بهداشتي درماني
25- برگزاري كلاس آموزشي جهت رابطين مراكز بهداشتي درماني
26- برگزاري حداقل دو كلاس آموزشي در مدارس تحت پوشش هر مركز بهداشتي درماني
27- تقدير از صنوف نمونه تحت پوشش هر مركز بهداشتي درماني
28- برگزاري نمايشگاه معرفي فعاليت‌هاي واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي با همكاري دانشجويان كارآموز رشته بهداشت محيط دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي بوشهر
29- برگزاري كارگاه يك روزه مقابله محيطي با بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان جهت كليه پرسنل بهداشت محيط و حرفه‌اي

كارگروه بهداشت و درمان و تأمين اجتماعي

جلسه كارگروه بهداشت و درمان و تأمين اجتماعي در تاريخ 29/11/86 در فرمانداري بوشهر برگزار شد.
اين جلسه به رياست فرماندار بوشهر و با دستور كار بررسي وضعيت بهداشتي منطقه تنگك به ويژه علل افزايش تعداد مبتلايان به بيماري سالك در اين منطقه در سالن اجتماعات فرمانداري بوشهر تشكيل گرديد.
دكتر ابراهيمي رييس مركز بهداشت شهرستان بوشهر درخصوص بيماري سالك و راه‌هاي انتقال و پيشگيري از اين بيماري توضيحاتي ارايه داد.
همچنين آقاي بيغش كارشناس مبارزه با بيماري‌هاي مركز بهداشت شهرستان بوشهر، آمار مبتلايان به بيماري سالك در سال 1385 و 1386 شهرستان و منطقه تنگك را مقايسه نمود و فيلم مستند كه از محل‌ گودال‌هاي آب و نخاله‌هاي ساختماني در منطقه تنگك توسط واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي و آموزش سلامت تهيه شده بود به نمايش گذاشته شد. آقاي مهندس حبيبي‌نيا كارشناس مسؤول واحد بهداشت محيط و حرفه‌اي نيز توضيحات لازم را به حضار ارايه داد. در ادامه جلسه هر يك از اعضا به بيان ديدگاه‌ و نقطه نظرات خود پرداختند. آقاي كبگاني فرماندار بوشهر ضمن جمع‌بندي مطالب مطرح شده، 5 مصوبه جلسه را قرائت كرد.

هفته جهاني سرطان (15-8 بهمن‌ماه) در بوشهر

واحد پيشگيري مركز بهداشت شهرستان بوشهر به مناسبت هفته جهاني سرطان فعاليت‌هاي گسترده‌اي را به منظور افزايش سطح آگاهي مردم انجام داد كه از جمله آنها عبارتند از:
1- تهيه و قرائت شعارهاي كوتاه در زمينه ريسك فاكتورها و راه‌هاي پيشگيري از آن در شبكه راديو پيام
2- توزيع پمفلت آموزشي درخصوص سرطان شايع در ايران در بين عموم مردم
3- تهيه ويژه‌نامه هفته جهاني سرطان
4- نصب بنر و پلاكارد با شعارهاي پيشگيري و درمان سرطان
5- برگزاري مسابقه مقاله‌نويسي بين پرسنل مراكز بهداشتي درماني با عنوان «چگونه از ابتلا به بيماري‌هاي سرطان پيشگيري كنيم؟»
6- برگزاري مسابقه پياده‌روي ويژه بانوان بوشهري
7- برگزاري كلاس آموزشي براي دانش‌آموزان توسط پزشكان مراكز بهداشتي درماني

۱۳۸۷ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

حوادث نوروزي 12 كشته در بوشهر برجا گذاشت

مسؤول هدايت، حوادث و عمليات بهداشت و درمان اورژانس بوشهر گفت: در ايام تعطيلات نوروز امسال 12 نفر بر اثر حوادث رانندگي و غرق شدن در رودخانه در استان جان باختند.
مهندس محمود زيدآبادي افزود:‌علت مرگ 10 نفر از اين شمار، حوادث رانندگي و دونفر بر اثر غرق شدن در رودخانه اعلام شده است.
وي اضافه كرد:‌همچنين دراين مدت 7 نفر نيز به علت بيماري قلبي و سكته مغزي در استان بوشهر فوت شده‌اند.
مسؤول هدايت، حوادث و عمليات بهداشت و درمان اورژانس بوشهر اظهار داشت: مراكز اورژانس استان از آغاز طرح امداد نوروزي تا پايان روز سيزدهم فروردين 87 يك‌هزار و 415 مأموريت انجام دادند كه از اين تعداد 493 مورد تصادفي بوده است.
مهندس زيدآبادي افزود: همچنين در اين مدت يكهزار و 816 نفر به ايستگاه‌هاي سلامت مستقر در بوشهر، گناوه و دشتستان مراجعه و خدمات درماني دريافت كردند.
وي با بيان اينكه از اين تعداد مراجعه كننده 926 نفر مرد و 782 زن هستند، گفت: همچنين به يكهزار و 379 نفر درمان سرپايي ارايه شد، 129 نفر به بيمارستان منتقل شدند.
مهندس زيدآبادي گفت: 26 پايگاه اورژانس و امداد جاده‌اي، 11 پايگاه شهري، چهار ايستگاه و 52 دستگاه آمبولانس براي خدمات رساني به مسافران نوروزي از 24 اسفند ماه پارسال تا 15 فروردين ماه امسال در استان فعاليت داشتند.

دكتر ابراهيمي: با توجه به كم‌آبي، مردم بهداشت را رعايت كنند

رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر گفت: با توجه به كم‌آبي و افزايش دماي هوا، براي پيش‌گيري از خطر شيوع بيماري‌هاي روده‌اي در استان، مردم بهداشت را رعايت كنند.
دكتر عبدالعلي ابراهيمي به مناسبت هفته سلامت در گفت‌وگو با ايرنا افزود: بارندگي كم، افزايش درجه حرارت و كاهش منابع آب، احتمال بروز برخي بيماري‌ها نظير وبا، مالاريا، اسهال و ديگر بيماري‌هاي روده‌اي را در اين استان بيشتر كرده‌است.
وي اضافه كرد:‌تقويت مشاركت مردم، سازمان‌هاي مردم نهاد و ساير بخش‌هاي ديگر در تأمين سلامت جامعه مؤثر است
دكتر ابراهيمي اضافه كرد: سلامت مردم به عنوان يك زيرساخت براي توسعه همه جانبه كشور است و بايد مجلس و دولت نسبت به مقوله سلامت توجه بيشتري داشته باشند.
وي افزايش 10 برابري مقالات پژوهشي، تصويب تأسيس مركز تحقيقات طب عفوني، ارتقاي سطح دو آموزشكده بهداشت و پيراپزشكي به دانشكده،‌تأمين نيروي متخصص و فوق‌تخصص، تأسيس بخش ارتوپدي در بيمارستان كنگان و بخش كليه و گوش و حلق و بيني در بيمارستان گناوه را از جمله اقدامات انجام شده توسط دانشگاه علوم پزشكي بوشهر در سال گذشته ذكر كرد.
رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر همچنين‌ افزايش دسترسي مردم به خدمات درماني با ايجاد مركز پزشكي هسته‌اي، توسعه بخش‌هاي ويژه ICU نوزادان و بزرگسالان و توسعه تجهيزات مركز تخصصي سرطان را زا جمله ديگر اقدامات اين دانشگاه در سال 86 اعلام كرد.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۳, سه‌شنبه

برگزاري روز ملي سلامت مردان

روز ملي سلامت مردان در نخستين پنج‌شنبه اسفندماه سال جاري در استان بوشهر با ارايه برنامه‌هايي از سوي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر برگزار شد.
از جمله اين برنامه‌ها اطلاع‌رساني عمومي از طريق گفتگوي راديويي، چاپ مقاله در نشريه محلي استان، تهيه تراكت و نيز پلاكارد و نصب آن در سطح شهر و اطلاع‌رساني و آموزش در برخي از دبيرستان‌ها و مراكز آموزشي پسرانه در استان بوده‌است.
همچنين پوسترها و كتابچه‌هايي در مورد بيماري‌هاي شايع در بين مردان مانند سرطان‌هاي پروستات، بيضه و مثانه و نيز بيماري‌هاي آميزشي در مراكز بهداشتي درماني استان نصب و توزيع شد.
در اين روز با هماهنگي معاونت درمان در بعضي مراكز درماني از جمله كلينيك تخصصي مبعث معانيات مردان به طور رايگان انجام گرفت.

آموزش ترويج تغذيه با شير مادر به دختران دانش‌آموز بوشهري

با توجه به اهميت تغذيه با شير مادر در سلامت مادر و كودك و تأثير آگاهي مادران بر بهبود مصرف شير مادر، ‌مداخله‌اي در اين راستا براي ارتقاي آگاهي دانش‌آموزان دختر سال سوم دبيرستان و پيش‌دانشگاهي در شهر بوشهر انجام شد. در اين مداخله ضمن هماهنگي با معاونت پرورشي سازمان آموزش و پرورش از كليه دانش‌آموزان دختر سال سوم دبيرستان و پيش‌دانشگاهي در خصوص شير مادر، پيش‌آزمون به عمل آمد. سپس كتابچه آموزشي كه توسط واحد سلامت خانواده تهيه شده بود در اختيار دانش‌آموزان به تعداد 1800 نفر قرار گرفت و مجدداً 2 هفته بعد از آنها پس‌آزمون گرفته‌شد. نمرات دو مرحله آزمون توسط نرم‌افزار كامپيوتري تجزيه و تحليل شد. نتايج نشان داد كه ميانگين نمرات از 7/6 در پيش‌آزمون به 5/10 در پس‌آزمون رسيده است و اين افزايش معني‌دار نشان‌دهنده تأثير آموزش بر آگاهي دختران بوده‌است.

كارگاه پيشگيري و كنترل سوختگي

كارگاه پيشگيري و كنترل سوختگي با هدف توانمندي پزشكان بهداشت در برخورد با اين بيماران و كاهش عوارض آن براي اولين بار در تاريخ 7/12/86 با شركت پزشكان بهداشت در سالن شهيد مفتح معاونت بهداشتي برگزار شد.

اعزام پرسنل كلينيك‌هاي ديابت به اصفهان

حدود 15 نفر از كارشناسان و مديران كلينيك‌هاي ديابت استان در بهمن‌ماه سال جاري به منظور افزايش توان علمي و اجرايي در مراقبت بيماران ديابتي به مدت يك هفته به مركز تحقيقات غدد و متابوليك اصفهان اعزام و تحت آموزش‌هاي لازم قرار گرفتند.

افتتاح سايت اداره ژنتيك كشور

رييس اداره ژنتيك كشور در همايش بررسي عملكرد ده ساله برنامه پيشگيري از بروز تالاسمي ماژور كه با حضور كارشناسان مسؤول برنامه از تاريخ 14/11/86 لغايت 17/11/86 در تهران برگزار گرديد، اعلام كرد: سايت علمي – اطلاعاتي اين اداره طراحي و افتتاح گرديده است و به زودي قابليت‌هاي بيشتر و بهتري در آن قرار داده‌خواهدشد. وي اضافه كرد: از اين پس آموزش‌هاي غيرحضوري ضمن خدمت پزشكان و كارشناسان مرتبط با برنامه از طريق سايت مذكور انجام مي‌شود.

ساماندهي مراقبت بيماران PKU

پس از گذشت يك سال از ساماندهي خدمات‌رساني به بيماران فنيل‌كتون‌آوري، تعداد بيماران تحت پوشش از 3 مورد به 5 مورد افزايش يافته كه خدمات زير به آنان ارايه مي‌شود:
- ويزيت پزشك مشاور متخصص اطفال و تشكيل پرونده
- مشاوره و آموزش تغذيه
- امكان انجام آزمايش سنجش فنيل‌آلانين 2 بار در ماه در استان
- ارايه سهميه كشوري شير مخصوص (رايگان) در استان
- ارايه سهميه كشوري شير مخصوص (يارانه‌اي) به صورت رايگان در استان
- پيگيري تأمين خدمات گفتاردرماني و كاردرماني مورد نياز بيماران
- انجام مشاوره ژنتيك و ارجاع والدين و افراد وابسته فاميل به آزمايشگاه‌هاي ژنتيك معتبر كشور به منظور تشخيص قبل از تولد جنين و پيگيري سقط‌درماني در صورت تشخيص جنين مبتلا تا قبل از هفته 16 بارداري

كارگاه منطقه‌اي درمان و تدابير درماني مالارياي شديد

كارگاه يك روزه درمان و تدابير درماني مالارياي شديد در روز چهارشنبه مورخ 3/11/86 توسط گروه پيشگيري و مبارزه با بيماري‌هاي معاونت بهداشتي برگزار شد.
در اين كارگاه آموزشي يك روزه كه با حضور متخصصين بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري داخلي استان‌هاي بوشهر، كهكيلويه و بويراحمد، فارس و خوزستان برگزار شد آخرين راهنماي كشوري درمان مالاريا توسط آقاي دكتر اسماعيل صائبي فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني و آقاي دكتر نبوي عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران ارايه و مورد بحث قرار گرفت.

كارگاه‌هاي آموزشي كارشناسان

كارگاه‌هاي آموزشي براي كارشناسان بهداشت روان و آموزش سلامت شهرستان‌ها در تاريخ 16 لغايت 18 بهمن‌ماه سال جاري برگزار شد.
هدف از برگزاري اين كارگاه‌ها،‌انتقال مهارت‌هاي مورد نياز خانواده‌ها در برقراري ارتباط با فرزندان و همچنين كاهش استرس‌هاي محيطي بود.
اين كارگاه‌ها طي سه روز به صورت صبح و بعد از ظهر برگزار شد.

سرشماري جمعيت

طرح سرشماري جمعيتي سال 87 روستاها و شهرهاي زير 20 هزار نفر در استان برگزار شد.
اين طرح در كليه روستاها و شهرهاي زير 20 هزار نفر در سراسر استان بوشهر در اسفند ماه سال جاري شروع شد. اين طرح توسط بهورزان خانه‌هاي بهداشت، پرسنل شاغل در مراكز بهداشتي درماني و داوطلبان بهداشتي (رابطين) با نظارت كارشناسان مراكز بهداشت شهرستان‌ها و استان به صورت فعال و خانه به خانه اجرا شد.

۱۳۸۷ اردیبهشت ۲, دوشنبه

بزرگ‌ترين و مجهزترين مركز پزشكي هسته‌اي در جنوب كشور راه‌اندازي شد




رييس مركز پزشكي هسته‌اي بوشهر با اشاره به اينكه اين مركز با زيربناي 411 مترمربع و اعتبار 6 ميليارد ريال راه‌اندازي شده‌است گفت: اين مركز داراي تجهيزات پيشرفته هسته‌اي ‌است و قادر است ضمن تشخيص غانواع بيماري‌ها به ويژه سرطان‌ها، قلبي و عروقي، استخوان، غدد، كليه و چشم از طريق تصوير‌برداري و آزمايش پزشكي هسته‌اي تست‌هاي ورزشي، تنفسي و تراكم‌سنجي استخوان را انجام دهد.
دكتر مجيد اسدي با اشاره به اينكه هزينه تشخيص و درمان بيماري‌ها با راه‌اندازي اين مركز كاهش مي‌يابد، تصريح كرد: دستگاه‌هاي موجود در اين مركز توانايي تشخيص بيماري‌هاي قلب و عروق، عفونت‌هاي استخواني، بمياري‌هاي تيروئيد و پوكي استخوان را دارند.
دكتر اسدي گفت: تعيين ميزان فعاليت بيماري زخم معده در اين مركز با تست ساده اندازه‌گيري مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: با راه‌اندازي اين مركز نياز مردم استان به تشخيص بمياري‌هاي مختلف در خود استان رفع مي‌شود.

رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر: در جذب نيروهاي تخصصي رتبه سوم كشور را داريم

رييس دانشگاه علوم پزشكي استان بوشهر گفت: اين دانشگاه در جذب نيروهاي تخصصي و فوق‌تخصصي براي بيمارستان‌هاي استان رتبه سوم را در سطخ كشور كسب كرده‌است.
دكتر عبدالعلي ابراهيمي در آيين آغاز عمليات بازسازي مركز بهداشتي درماني روستاي شول شهرستان گناوه به مناسبت دهه فجر افزود: نمونه‌اي از موفقيت در كسب اين رتبه، بكارگيري متخصص قلب، گوش و حلق و بيني و جراح كليه و مجاري ادرار در بيمارستان اميرالمؤمنين (ع) گناوه براي اولين بار در طول فعاليت اين بيمارستان است.
به گزارش ايرنا وي گفت: با توجه به شرايط اقليمي نامساعد استان بوشهر به ويژه در فصل گرما جذب نيرهاي متخصص بهداشتي درماني بدون تأمين امكانات رفاهي به ويژه مسكن، كار دشواري است كه در اين راستا دانشگاه علوم پزشكي استان مجوز احداث 50 واحد مسكوني را كسب كرده‌است.
دكتر ابراهيمي گفت: در جذب نيروهاي تخصصي در استان بوشهر اولويت با نيروهاي بومي است كه در آخرين دوره استخدامي 85 درصد نيروهاي به كار گرفته شده بومي استان بوشهر بوده‌اند كه اين امر در اشتغال و ماندگاري نيروهاي تخصصي در مراكز بهداشتي و درماني استان بسيار مؤثر است.
وي افزود: يكي ديگر از موفقيت‌هاي دانشگاه علوم پزشكي استان بوشهر كسب مجوز تأسيس شعبه بين‌المللي بوده كه در ميان 42 دانشگاه علوم پزشكي كشور، بوشهر دهمين دانشگاهي است كه اين مجوز را كسب كرده‌است.
رييس دانشگاه علوم پزشكي استان بوشهر گفت: در دور دوم سفر استاني رييس جمهوري به استان به عنوان اولين دانشگاه، موفق به مصوب كردن اعتبار ساخت اين شعبه از طريق اعتبارات وزارت نفت در هيأت دولت شديم.
وي همچنين ادامه داد: دانشگاه علوم پزشكي بوشهر، بازسازي ساختمان تمام مراكز بهداشتي و درماني فرسوده تا پايان برنامه توسعه را در دستور كار دارد و تاكنون عمليات بازسازي چهار مركز در استان آغاز شده‌است.
دكتر ابراهيمي به توسعه پايگاه‌هاي امداد جاده‌اي در استان اشاره كرد و گفت: براي جاده‌هاي شهرستان گناوه سه پايگاه در نظر گرفته شده كه يك پايگاه به بهره‌برداري رسيده و دو پايگاه ديگر تا پايان برنامه توسعه احداث و تجهيز مي‌شود.
وي تقويت ناوگان ترابري و خدمات اورژانس را از ديگر برنامه‌هاي دانشگاه علوم پزشكي استان بوشهر دانست و گفت: در اين راستا چهار دستگاه آمبولانس سهميه شهرستان گناوه است.
فرماندار گناوه هم گفت:‌دستاوردهاي انقلاب اسلامي در روستاها بي‌نظير است و دولت نهم نيز روند افزايش اين دستاوردها را شتابي مضاعف بخشيده‌است.
تيمور يزدانشناس افزود: امروز شاخص‌هاي توسعه از آب و برق و مخابرات گرفته تا بهداشت و درمان و آموزش در روستاها به گونه‌اي است كه كم‌جمعيت‌ترين مناطق روستايي از اين خدمات برخوردار شده‌اند.
سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان گناوه هم در اين آيين گفت: مركز بهداشتي و درماني روستاي شول با يك ميليارد و 400 ميليون ريال اعتبار در زميني به مساحت سه هزار و 500 مترمربع و و زيربناي 304 مترمربع بازسازي مي‌شود.
مهندس غلامرضا كهن افزود: ساختمان كنوني اين مركز 25 سال قدمت دارد و به دليل فرسودگي و محدود بودن فضا پاسخگوي نياز مراجعان نيست.
وي گفت: جمعيت 18 روستاي بخش مركزي شهرستان گناوه از خدمات اين مركز بهداشتي و درماني استفاده مي‌كنند.

رييس جمهوري از روند اجراي پروژه‌ بيمارستان 200 تختخوابي بوشهر ديدن كرد

رييس جمهوري اسلامي ايران با حضور در محل پروژه در حال ساخت بيمارستان 200 تختخوابي بوشهر كه از محل مصوبات سفر مرحله اول سفر رييس جمهوري و هيأت دولت است، ديدن كرد.
رييس جمهوري كه استاندار و رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان بوشهر وي را در اين بازديد رييس جمهوري همراهي مي‌كردند از نزديك در جريان روند اجراي اين پروژه قرار گرفت و دست‌اندركاران اين پروژه توضيحات لازم از روند كار ارايه كردند.
رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان بوشهر گفت: فاز نخست بيمارستان 200 تختخوابي آموزشي بوشهر كه از مصوبات سفر استاني رييس جمهوري و هيأت دولت است 60 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
علي مقاتلي افزود: عمليات اجرايي اين بيمارستان در اسفند 85 شروع شده و بايد تا پايان برنامه چهارم توسعه به بهره‌برداري برسد.
وي اظهار داشت: اين بيمارستان در زميني به مساحت 5/7 هكتار با زيربناي 21 هزار و 109 مترمربع در هفت طبقه ساخته مي‌شود.
مقاتلي اضافه كرد: اعتبار سال 85 اين پروژه 30 ميليارد ريال و اعتبار مصوب سال 86 نيز 61 ميليارد ريال است.
وي بيان كرد: اعتبار مورد نياز براي تكميل اين بيمارستان 250 ميليارد ريال است.
استاندار بوشهر نيز گفت: اين بيمارستان كه از مصوبات سفر سال 84 مي‌باشد، در 130 هكتار زمين آزادسازي شده، در دست ساخت مي‌باشد.
علي افراشته افزود: براي تسريع در عمليات اجرايي اين پروژه 12 ميليارد ريال از سوي استانداري بوشهر اختصاص يافته است.
وي گفت: براي توسعه بخش درمان در استان بوشهر اقدامات خوبي انجام شده‌است.
افراشته اظهار داشت: احداث بيمارستان ديلم، اختصاص چهار ميليارد ريال اعتبار براي توسعه بيمارستان سوانح و سوختگي گناوه، احداث 22 پايگاه امداد جاده‌اي كه باعث كاهش 40 درصدي مرگ و مير شده‌است از جمله اقدامات صورت گرفته در استان بوشهر است.
وي گفت: اعتبار بيمارستان قلب و مركز پزشكي هسته‌اي استان بوشهر از محل كمك‌هاي سفر تأمين شده و به زودي به بهره‌برداري مي‌رسد.
استاندار بوشهر اضافه كرد: بيمارستان 160 تختخوابي برازجان نيز امسال آغاز شده و همچنين 5/9 ميليارد ريال نيز از محل اعتبارات سفر براي بيمارستان دير اختصاص يافته است.
وي اضافه كرد: بيمارستان شهرستان تنگستان نيز بعد از 15 سال تكميل و فاز اول آن افتتاح شد.
افراشته يادآور شد: در همين راستا بيمارستان فاطمه زهرا (س)‌ بوشهر نيز با قدمت 40 ساله با مشكلات جدي روبرو بوده كه 14 ميليارد ريال اعتبار براي تهيه تجهيزات و رفع مشكلات آن تأمين شده‌است.

رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر: دولت هزينه بيماران صعب‌العلاج را مي‌پردازد

رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر گفت:‌دولت نهم با توجه خاص به بخش بهداشت و درمان مردم، هزينه بيماران صعب‌العلاج نظير ام.اس، سرطان، نارسايي كليوي و كساني را كه دچار شكستگي لگن شوند، تأمين مي‌كند.
دكتر عبدالعلي ابراهيمي در آيين افتتاح ساختمان جديد بيمارستان سوانح و سوختگي شهرستان گناوه با حضور استاندار بوشهر به مناسبت دهه فجر افزود: براساس تبصره 15 قانون بودجه، سيستم بيمه‌اي استان بايد اين بيماران را اگر تحت پوشش بيمه نيستند، بيمه كند و اگر بيمه نتواند، هزينه درمان آنان را تأمين كند، دولت اقدام به اين كار مي‌كند.
به گزارش ايرنا، وي همچنين گفت: بخش بهداشت و درمان استان بوشهر پس از دور اول سفر استاني رييس جمهوري و هيأت دولت متحول شد و با 57 مصوبه‌اي كه هيأت دولت در اين بخش داشت، كارهاي بزرگي انجام شد.
رييس دانشگاه علوم پزشكي استان بوشهر يادآور شد: اين دانشگاه همه مصوبات استاني هيأت دولت در سفر اول را اجرايي كرده و در پنج مصوبه فراتر از حد تعيين شده كار انجام داده است.
وي گفت: مصوبه‌ هيأت دولت درخصوص بيمارستان سوانح و سوختگي گناوه، تجهيز ساختمان قديم بيمارستان اميرالمؤمنين(ع) بود اما دانشگاه علوم پزشكي استان با مساعدت‌هاي مديريت ارشد استان و وزارت بهداشت و درمان اين ساختمان را نوسازي و تجهيز كرده و فاز اول بيمارستان سوختگي در آن راه‌اندازي شد.
دكتر ابراهيمي افزود: تبديل مركز درماني شهرستان ديلم به بيمارستان 32 تختخوابي و درنظر گرفتن بيمارستان 38 تختخوابي براي شهرستان دير از ديگر كارهايي است كه فراتر از مصوبه استاني هيأت دولت براي توسعه بخش بهداشت و درمان استان انجام شده‌است.
وي ادامه داد: اين دانشگاه با راه‌اندازي بخش پزشكي هسته‌اي نيز فعاليت چشم‌گيري در اين زمينه آغاز كرده‌است و نياز بيماران قلب و عروق، سرطان، كليه و بيماري‌هاي داخلي به اين فن‌آوري را برآورده مي‌كند.
رييس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر گفت: در توافق و همكاري با بيمارستان پايگاه هوايي بوشهر بخش خون‌شناسي نيز راه اندازي شده كه تحول قابل توجهي در بخش بهداشت و درمان استان است.
وي به هزينه‌هاي بيمارستان سوختگي گناوه اشاره كردو گفت: براي فاز اول اين بيمارستان كه شامل اورژانس، بخش بيماري‌هاي حاد و ويژه و همچنين روانشناسي و اتاق عمل سرپايي مي‌باشد، مبلغ 10 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
دكتر ابراهيمي زيربناي ساختمان جديد بيمارستان سوانح سوختگي گناوه را 2 هزار و 750 متر مربع اعلام كرد و افزود: فاز دوم اين بيمارستان شامل اتاق عمل اصلي مي‌باشد كه شش ميليارد ريال براي آن هزينه مي‌شود.
وي از دو تن از خيرين شهرستان گناوه كه ساختمان‌هاي قديم بيمارستان اميرالمؤمنين(ع) و سوانح و سوختگي اين شهرستان را احداث كرده‌بودند، تشكر و قدرداني ويژه كرد.
سرپرست شبكه بهداشت و درمان گناوه هم گفت: علاوه بر ساختمان جديد اين بيمارستان بخش دياليز بيمارستان اميرالمؤمنين(ع) و شش واحد مسكوني سازماني اين بيمارستان نيز امروز افتتاح شد و كلنگ شش واحد مسكوني سازماني نيز به زمين زده شد.
مهندس غلامرضا كهن در اين آيين با اشاره به عبور رودخانه‌هاي فصلي از اطراف اين دو بيمارستان و سيل‌خيز بودن اين منطقه از مسؤولان استان خواست در زمينه رفع اين مشكل برنامه‌ريزي و اقدام كنند.

معاون دانشگاه علوم پزشكي بوشهر: حفظ سلامت جامعه در گرو همكاري بين بخشي است


معاون امور بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي بوشهر گفت: شناسايي و برنامه‌ريزي براي عوامل خطرساز محيطي در گرو همكاري بين بخشي و مشاركت عمومي جامعه است.
دكتر عبدالمحمد خواجه‌ئيان به مناسبت روز بهداشت محيط در گفت و گو با ايرنا افزود: بي‌ترديد كنترل عوامل خطرساز محيطي نقش بسيار مؤثري در ارتقاي سلامت انسان دارد.
وي اظهار داشت: با توجه به اينكه اكثر آلاينده‌هاي خطرساز محيطي زاييده فعاليت‌هاي روزمره و يا فعاليت‌هاي خاص اقتصادي و صنعتي است غلبه بر اين عوامل مستلزم وجود قوانين و آيين‌نامه‌هاي دقيق و ضمانت اجرايي براي آنها است.
خواجه‌ئيان يادآور شد: مديريت پسماندها از جمله جمع‌آوري و دفع صحيح زباله و فاضلاب، بهداشت آب آشاميدني، بهداشت هوا، نظارت بر بهداشت مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي و اماكن عمومي از موضاعاتي است كه در صورت بي‌توجهي به آنها بهداشت محيط و درنتيجه سلامت جامعه به خطر خواهد افتاد.
وي نقش آموزش جامعه درخصوص رعايت اصول بهداشتي را يادآور شد و گفت: هرچند در اين راستا فعاليت‌هاي خوبي در استان بوشهر انجام شده‌است اما براي ارتقاي سطح سلامت محيط و جامعه بايد همكاري بين بخشي تقويت شود.
خواجه‌ئيان تجليل از شماري از پاكبانان در سطح استان بوشهر، به صدا درآوردن زنگ بهداشت محيط مدارس، تهيه و نصب پلاكارد و پوستر، برگزاري كلاس‌هاي آموزشي براي گروه‌هاي مختلف، برگزاري مسابقه با عنوان‌هاي بهداشتي براي دانش‌آموزان، برپايي ايستگاه‌هاي اطلاع‌رساني در سطح شهرها و پاكسازي نمادين مدارس و ساحل دريا در شهرهاي بندري را از جمله فعاليت‌هاي انجام شده توسط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي استان بوشهر در اين روز ذكر كرد.